Jump to content
GSForum - Segélyvonal

Mozgókép Kultúra


Stauffenberg

Recommended Posts

SasOri-Sama

*=Erre valahogy nincs magyar megfelelõ. A rendezõasszisztens vagy a másodrendezõ nem egészen ez a fogalom. A lényeg, hogy ott is rendezõ voltam, de nem csak egyedül.

társrendezõ esetleg?

Link to comment
Share on other sites

Real013

Csak gondoltam nem te leszel az egyetlen aki elolvassa! :D

A topic népszerûségét látva ebben azért nem lehettél olyan biztos:D

Link to comment
Share on other sites

Bice

A topic népszerûségét látva ebben azért nem lehettél olyan biztos:D

Én is olvasom, csak ritkán van lelki erõm beírni akármit is... :D

Link to comment
Share on other sites

_ktamas

A topic népszerûségét látva ebben azért nem lehettél olyan biztos:D

Én is szoktam olvasni, csak nem igazán vagyok érdekelt a témában :D

Link to comment
Share on other sites

Real013

Különben nekem most van egy megvalósíthatónak látszó (horror) forgatókönyvem. Már egész szépen elterveztem mindent, csak megvalósítani kellene, plusz kéne egy ember, aki elõ tud adni egy hosszabb monológot, úgy ahogy kell. De egyébként azt is meg tudom oldani:) Csak tényleg neki kellene állni:D

Link to comment
Share on other sites

Stauffenberg

Különben nekem most van egy megvalósíthatónak látszó (horror) forgatókönyvem. Már egész szépen elterveztem mindent, csak megvalósítani kellene, plusz kéne egy ember, aki elõ tud adni egy hosszabb monológot, úgy ahogy kell. De egyébként azt is meg tudom oldani:) Csak tényleg neki kellene állni:D

Az a baj, hogy amatõr színészekkel lehetetlen hiteles párbeszédeket/monológokat elõadatni. Ezt én is megszívtam az elsõ filmemnél... pedig hallgattam a tapasztaltabbak tanácsára és igyekeztem a lehetõ legkevesebb szöveget belevinni. Sajnos ez a kémtörténet esetében nem túl könnyû...

A második rész nem is biztos, hogy második rész lesz, valószínûbb, hogy az elsõ rész továbbgondolása... abban valahogy semmi sem úgy sült el ahogy én akartam eredetileg, bár ez betudható annak, hogy soha korábban nem írtam forgatókönyvet, nem rendeztem filmet.

Mindenesetre a lényeg, hogy valódi színészekkel kívánok dolgozni. A fõszereplõk legalább is azok lesznek, a többiek meg inkább olyan szerepeket kapnának melyben nincs szöveg. Persze baromi nehéz ezt az egészet tetõ alá hozni... nyár elején kellett volna elkezdeni forgatni, de már itt az õsz és még mindig húzódik...

...bosszantó!

Link to comment
Share on other sites

Real013

Próbáltam nem nehéz, hétköznapi szövegeket és átlagos karaktereket írni, hogy mindenkinek csak magát kelljen adni tulajdonképpen. Az az egy szem hosszú monológ meg mûködhet narrációként is, és van egy színész ismerõsöm, aki szerintem lenne olyan kedves felmondani, ha megkérem:) De egyelõre semmi konkrét nincs filmmel kapcsolatban, fõleg nem ezzel a horrorossal:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
morgos

Sziasztok,

azért írok, mert láttam, hogy steadicamekrõl is beszéltek. Ha valamelyikõtöket még mindig érdekelne, nézzétek meg az EEMOV kamerastabilizátorokat is.

Link to comment
Share on other sites

Real013

Próbáltam nem nehéz, hétköznapi szövegeket és átlagos karaktereket írni, hogy mindenkinek csak magát kelljen adni tulajdonképpen. Az az egy szem hosszú monológ meg mûködhet narrációként is, és van egy színész ismerõsöm, aki szerintem lenne olyan kedves felmondani, ha megkérem:) De egyelõre semmi konkrét nincs filmmel kapcsolatban, fõleg nem ezzel a horrorossal:)

Annyi konkrétum van most, hogy megírtam a forgkönyv harmadik verzióját, és ketten el is olvasták már:D Egy embernek tetszett, a másiknak nem annyira, de kb. erre is számítottam, semmi eredeti nincs benne, írtam egy egyszerû, közhelyes slasher-t amerikai mintára, kb. 20 perces játékidõvel. Inkább szántam bemelegítésnek, mint hogy ezzel majd megváltom a világot, és olyan is lett, de nekem azért bejön minden sutaságával együtt. Pedig marha kritikus tudok lenni magammal szemben :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
tenderlumpling

Az a baj, hogy amatõr színészekkel lehetetlen hiteles párbeszédeket/monológokat elõadatni. Ezt én is megszívtam az elsõ filmemnél... pedig hallgattam a tapasztaltabbak tanácsára és igyekeztem a lehetõ legkevesebb szöveget belevinni. Sajnos ez a kémtörténet esetében nem túl könnyû...

Szerintem itt kezdesz el rosszul gondolkodni. Megnéztem a filmedet, és abszolút nem a színészek a legnagyobb hibái. Jarmusch, Fliegauf képes hiteles párbeszédeket elõadatni amatõrökkel. Jobb dialógusokkal, több teret engedve az improvizációnak. A legnagyobb gond itt az volt, hogy erõltettél egy hétköznapi jelenetet az elején, ami talán a legnagyobb hibája a filmnek. Fõleg a felkelés, reggeli lacafacázás cool zenére, nem csak klisé, de unalmas is, ha a magyarázat annyi, hogy kontrasztban akarod a késõbbi drámával, akkor sem jó oda. (Kicsit ha kutakodsz a klisétárakban, a könyv elején és film elején az ébredés talán a legelõkelõbb helyen áll.)

Szóval, szigorúan szerény véleményem szerint jó munkát végeztél technikailag, de látszik, hogy nagyobb örömödet leled a kamerában, képben, vágásban és a tökéletes kompozícióban, mint a tartalomban - így maga a mûfajválasztás és a történet kicsit melléfogás volt.

Szeretném mindeképpen kiemelni, hogy a dialógusok és karakterek nagyon fontosak, de ha mégis kevés szöveget akarsz, akkor annyit tudok tanácsolni, hogy az apró cselekedeteknek, amelyeket a karakterek végeznek, már a kezdettõl legyen közük a történethez, különben nem keltesz érdeklõdést (nézd meg, hogy kezdõdik a Following pl.).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
silent

Hali, elég kihalt afórum, gondoltam feldobom. Kísérleti filmet kellett gyártanunk, úgyhogy ezt dobtam össze. Ne képzeljetek nagy dologra, a vágás csak pár óra volt és a végére kifutottam a nyersanyagból, úgyhogy végül ilyen lett.

Link to comment
Share on other sites

Stauffenberg

Szerintem itt kezdesz el rosszul gondolkodni. Megnéztem a filmedet, és abszolút nem a színészek a legnagyobb hibái. Jarmusch, Fliegauf képes hiteles párbeszédeket elõadatni amatõrökkel. Jobb dialógusokkal, több teret engedve az improvizációnak. A legnagyobb gond itt az volt, hogy erõltettél egy hétköznapi jelenetet az elején, ami talán a legnagyobb hibája a filmnek. Fõleg a felkelés, reggeli lacafacázás cool zenére, nem csak klisé, de unalmas is, ha a magyarázat annyi, hogy kontrasztban akarod a késõbbi drámával, akkor sem jó oda. (Kicsit ha kutakodsz a klisétárakban, a könyv elején és film elején az ébredés talán a legelõkelõbb helyen áll.)

Szóval, szigorúan szerény véleményem szerint jó munkát végeztél technikailag, de látszik, hogy nagyobb örömödet leled a kamerában, képben, vágásban és a tökéletes kompozícióban, mint a tartalomban - így maga a mûfajválasztás és a történet kicsit melléfogás volt.

Szeretném mindeképpen kiemelni, hogy a dialógusok és karakterek nagyon fontosak, de ha mégis kevés szöveget akarsz, akkor annyit tudok tanácsolni, hogy az apró cselekedeteknek, amelyeket a karakterek végeznek, már a kezdettõl legyen közük a történethez, különben nem keltesz érdeklõdést (nézd meg, hogy kezdõdik a Following pl.).

Na én meg frankón elsiklottam afelett, hogy frissült a topik.

Amúgy igen, jól látod. Több örömömet lelem a vizuális világ megalkotásában, a képzésünkön is ezen volt a hangsúly. A rendezéshez mint olyanhoz nem értek. Össze tudok tartani egy stábot, de a probléma az, hogy nem igazán tanultam soha a forgatókönyvírást, hogy hogyan bontsak ki és mutassak be egy karaktert. Az "Ébredés" készítésekor meg az a kevés tudásom sem volt meg, mint most, csak úgy készítettem el a filmet már a leadási határidõ elõtt fél évvel, hogy csináltam ahogy jónak láttam. Klisés... persze, hogy az, életem elsõ filmje volt és meg akartam csinálni még azelõtt, hogy tanultam volna. Megcsináltam, elraktam, fél évvel késõbb elõvettem és fogtam a fejem... :lol:

De dramaturgia terén most is bõven van még mit tanulnom (apropó: jó szakirodalom, tankönyv ötleteket szívesen fogadok). Nem csoda, hogy SZFE rendezõ felvételin az elsõ körben kiestem, operatõrön meg az utolsó felvonás elõtt. De az Ébredés már nagyon régi dolog. Gondolkoztam azon, hogy újravágom az egészet kb harmadára csökkentve a játékidõt és csak a lényeget megtartva. De aztán inkább hagytam a francba. Olyan lett amilyen. Soha elõtte nem csináltam még csak stop motion legó figurás filmet sem, élõszereplõset meg aztán pláne.

A kritikát meg köszönöm! :) Jöhet máskor is! :D Legalább nem csak technikai oldalról kapok fejtágítást.

Szerk: Hát lehet sosem lesz belõlem "director" maximum csak "DOP", de az sem rossz! :D Meg mindegy is... a hírnév amúgy is mindig a produceré. :lol:

Szerk2: Azt sosem állítottam, hogy az Ébredésnek a színészek a legnagyobb hibái, ott én magam voltam a hiba ezt már akkor leírtam amikor feltöltöttem a publikumnak. Azt mondtam, hogy nehéz teljesen amatõrökkel hiteles elõadásmódot produkálni, fõleg ha a környezetben válogatsz színészeket. Azért az más ha castingolsz és találsz olyanokat akik az általad megálmodott karaktereket hitelesen eljátsszák.

Hali, elég kihalt afórum, gondoltam feldobom. Kísérleti filmet kellett gyártanunk, úgyhogy ezt dobtam össze. Ne képzeljetek nagy dologra, a vágás csak pár óra volt és a végére kifutottam a nyersanyagból, úgyhogy végül ilyen lett.

Volt idõtartamra vonatkozó megkötés? Nekem kicsit hosszúnak tûnik, viszont az tetszik ahogy a zenéhez igazodva változik a képsorok tartalma és színvilága.

Link to comment
Share on other sites

tenderlumpling

1.

De dramaturgia terén most is bõven van még mit tanulnom (apropó: jó szakirodalom, tankönyv ötleteket szívesen fogadok). Nem csoda, hogy SZFE rendezõ felvételin az elsõ körben kiestem, operatõrön meg az utolsó felvonás elõtt. De az Ébredés már nagyon régi dolog. Gondolkoztam azon, hogy újravágom az egészet kb harmadára csökkentve a játékidõt és csak a lényeget megtartva. De aztán inkább hagytam a francba. Olyan lett amilyen. Soha elõtte nem csináltam még csak stop motion legó figurás filmet sem, élõszereplõset meg aztán pláne.

2.

A kritikát meg köszönöm! :) Jöhet máskor is! :D Legalább nem csak technikai oldalról kapok fejtágítást.

3.

Szerk: Hát lehet sosem lesz belõlem "director" maximum csak "DOP", de az sem rossz! :D Meg mindegy is... a hírnév amúgy is mindig a produceré. :lol:

4.

Szerk2: Azt sosem állítottam, hogy az Ébredésnek a színészek a legnagyobb hibái, ott én magam voltam a hiba ezt már akkor leírtam amikor feltöltöttem a publikumnak. Azt mondtam, hogy nehéz teljesen amatõrökkel hiteles elõadásmódot produkálni, fõleg ha a környezetben válogatsz színészeket. Azért az más ha castingolsz és találsz olyanokat akik az általad megálmodott karaktereket hitelesen eljátsszák.

Na, strukturáljunk :D

1. Egy nagyon-nagyon gyors forgatókönyves gyorstalpaló:

- Ragadd meg a figyelmet az elsõ néhány percben, lehetõleg másodpercben. A választott témád, a sztori, a szereplõk körülményeit mind lehetõ legkevesebb bemutatással, de a lehetõ legtöbb információval prezentáld.

- Legyen a karakternek egy célja, a célja eléréséhez motivációja, és határozd meg, mi áll a célja útjába (elsõ[dleges] konfliktus). Így a nézõnek is van célja, fenntartott érdeklõdése.

- Ha az akadály / ellenfél egy személy, ugyanolyan kimunkált és motivált legyen. Ha nem karakter, hanem pl. fizikai, biológiai, stb. akadály, valahogy "személyesítsd meg"

- A feloldásnak rezonálnia kell a kezdettel, a hõs, vagy a nemezis érje el a célját, a sztorinak ott van vége, ahol a problémának.

Ez a legalapvetõbb (s közhiedelemmel ellentétben nem csak hollywoodi, hanem arisztotelészi) formula. Értelemszerûen, ha hosszabb filmeket csinálsz majd, ennél jóval árnyaltabb a helyzet. A szakkönyvekbe való turkálás elõtt mindenképpen nézz filmeket, "így készült" extrákat (a Star Warsé nagyon tanulságos, akár szereted a filmet, akár nem), és olvass regényeket, vagy inkább kisregényeket. Tanuld meg a tömörség és dinamizmus elvét.

2. Technikai oldalról még kell fejtágítást kapnod, és ez a vágás. A vágás a film nyelvtana, ritmusa, központozása. Mindenképpen tanulj meg mikromásodperc-szinten, zenére-ritmusra vágni, mint egy videoklipes, mert azzal nem veszíthetsz.

3. Sose aggódj azon, mi vagy, mi nem. Találd meg, mit szeretsz, légy benne a legjobb.

4. Én meg azt mondtam, talált "színészekbõl" is ki lehet hozni a maximumot, de tényleg idegek meg idõ kell hozzá.

[star Warshoz még annyit: formulákból épül fel, de nagyon szépen alkalmazza õket: a fõhõs nem csak a nemezissel áll konfliktusban, hanem önmagával is, azzal, amit akar (elmenni a Tatooine-ról, de nem akarja cserben hagyni a nagybácsiékat). - Az ilyesmi a nézõben szimpátiát kelt. Történet akkor van, ha konfliktus van, viszont ha több szinten van konfliktus, akkor aztán tényleg megragadod a nézõt.]

Link to comment
Share on other sites

Stauffenberg

Na igen, itt ütközik ki, hogy az én képzésem 100%-ban mûszaki volt. A nem mûszaki dolgok is kimerültek a képkomponálás elveiben, meg egy félévnyi Fotótechnika és Filmtechnika történetben. :)

Más világ ez, mint a fotó. Nem mondom, hogy nehezebb, csak más, én pedig a film mûvészeti oldaláról/vonatkozásáról nem nagyon tanultam. Ezt akarom pótolni, addig kár is SZFE-nek vagy bármilyen más filmmûvészeti felvételinek nekiugrani. Az SZFE operatõrön is maximum csak az átlag feletti mûszaki ismereteimnek köszönhetõen juthattam el messzire, de õk is tudták, hogy ez még ide kevés (vagy inkább nem olyan szükségszerû, hogy ismerem mondjuk a CMOS, CCD szenzorok kiolvasó algoritmusait).

A fejtágítást köszönöm! Könyvekre vonatkozó tippeket pedig továbbra is várok! :)

Link to comment
Share on other sites

silent

idén ha minden jól megy (bár a gyakorlattal meg a szakdogával még megszívhatom) végzek a mostani szakon. Tudtok valamilyen szakról ahova érdemes lehet jelentkezni? Eddig ugye a SZFE biztos, de oda úgy sem kerülök be. Aztán Eltén filmkultúra (vagy hasonló néven) mesterképzés, BMF-en és az EKF-en is indul mesterlépzés, azokat i lehet, hogy megpróbálom. Másról tudtok? MOME-n esetleg valami? Vagy bármilyen ehhez közelálló továbbtanulási lehetõségrõl tudtok?

Esetleg fizetõset is említhettek, mivel szerintem már túl sok állami támogatott hely nem fog jutni ezekre a szakokra, így lehet, hogy az még olcsóbban kijönne. Csak legyen gyakorlati haszna.

Link to comment
Share on other sites

tenderlumpling

Na igen, itt ütközik ki, hogy az én képzésem 100%-ban mûszaki volt. A nem mûszaki dolgok is kimerültek a képkomponálás elveiben, meg egy félévnyi Fotótechnika és Filmtechnika történetben. :)

Más világ ez, mint a fotó. Nem mondom, hogy nehezebb, csak más, én pedig a film mûvészeti oldaláról/vonatkozásáról nem nagyon tanultam. Ezt akarom pótolni, addig kár is SZFE-nek vagy bármilyen más filmmûvészeti felvételinek nekiugrani. Az SZFE operatõrön is maximum csak az átlag feletti mûszaki ismereteimnek köszönhetõen juthattam el messzire, de õk is tudták, hogy ez még ide kevés (vagy inkább nem olyan szükségszerû, hogy ismerem mondjuk a CMOS, CCD szenzorok kiolvasó algoritmusait).

A fejtágítást köszönöm! Könyvekre vonatkozó tippeket pedig továbbra is várok! :)

Stauf, a bejegyzéseid tele vannak iskolákkal, szakokkal, tantárgyakkal, ismeretekkel, tankönyvekkel... most no offense, tényleg, de szerintem egy kicsit fel kell lazítanod az akadémikus-pedáns hozzáállást, meg a mindenféle obskúrus figuráknak megfelelni vágyást, szóval nem adok semmiféle könyvekre vonatkozó tippeket. :)

Elsõ körben, ha filmekkel akarsz foglalkozni, csak nézz filmeket, elemezd õket, hol lankad a figyelmed, hol nem bírsz elszakadni a filmtõl, és találd meg azokat a mozzanatokat, amelyeket élvezel és értesz. Az erõsségeidet told elõre, tudd a gyengeségeidet, és azokat is úgy használd, hogy fordítsd meg õket valahogy, vagy épp hangsúlyozd... (pl. nekem írásban sokszor hibám volt, hogy a narrációm megbotlik, esetlen - aztán inkább javítás helyett csináltam egy olyan elbeszélõkaraktert, akinek ez jellemhibája, ráerõsítettem a botlásaira, és az eredmény tök aranyos és nagyon olvasható :D)

Ha van idõd, szerintem "kötelezõ" projektek mellett találj ki valamit, amihez tudsz nagyon kötõdni, és találj ki egy hatékony, kreatív forgatókönyvet, elképzelést a vizualitásról, jegyzetelj sokat, sokféle szempontból, és a forgatás után legalább háromszor annyi idõt tölts vágószobában. A tapasztalatnál nincs jobb tankönyv (de most komolyan, rengeteg dolgot összeolvastam, de a tapasztalatra egyik sem készít fel igazán: a lényeg, hogy az esemény legyen fókuszban, legyen tiszta a hang, legyenek jók a karakterek, feszes a sztori, és akkor senki nem fogja nézni, hogy a beállítás-vágás-világítás milyen... az legyen a hab a tortán, ne a prioritás).

Aztán ha mégis az SZFE-nek akarsz megfelelni, egyszerûen ismerned kell rendezõk, írók, festõk munkásságát. Ez egy élvezhetõ tanulás, szerintem. És nézz fõleg nagy rendezõk elsõ filmjeit, lehetõleg extrákkal (egy kicsit foglalkoztam régen ezzel: http://auteurismo.wordpress.com/ - és itt vannak linkek is tananyagokhoz).

---

(Hajh, mellesleg foglalkoznék én is most a filmekkel, de az életem kicsúszott a medrébõl, nem mostanában állok vissza a kamera mögé (pedig tavaly rengeteget tanultam on the set). Szóval az írógép jelenleg. Egyébként, ha kell script doctorkodni / script editorkodni, forduljatok bátran hozzám - bár a gyors munkát nem ígérem.)

---

Ja, még valami, egy kis tipp: a vizualitásnál a figyelmet jobban leköti az emberi beszéd, tehát legyen mindig narráció, párbeszéd, ha úgy érzed, eseménytelen a film, nézd meg

, hogyan kezdõdik, fülelj csak... most gondolj bele, milyen lenne a beszélgetés nélkül. Tarantino, Kevin Smith is milyen jól kitölti párbeszéddel a sima menést, térbeli mozgást... nem mondom, hogy kötelezõ, de nekem ez nagyon bejön, gazdaggá és személyessé teszi a filmet.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...