Jump to content
GSForum - Segélyvonal

Recommended Posts

Posted

Egy olyan kapcsolási rajzot (rajzokat) keresek, ami(k) alapján a 12V-os PC ventik fordulatát lehet szabályozni. Tudom, hogy vannak elõre gyártottak, de azok nekem annyi pénzt nem érnek és nem is kell olyan csilli-villi. (meg hát a barkácsolás és a saját építés élménye...)

Engem az elektronikai rész érdekel. A lényeg, hogy olyan kapcsolás legyen amivel fokozat mentesen állítható a fordulatszám, a max. 12V (-os ford.szám) is elérhetõ legyen vele. Lehessen állítani a minimális fordulatszámot is, így a beállított min. és a 12V között állíthassam a ventire esõ feszültséget. Esetleg tovább fejleszthetõ legyen hõmérséklet függõ vezérléssel.

 

Már találtam párat, de azokkal max. 10-11V érhetõ el csak.

pl.:

IPB kép

  • 2 weeks later...
Posted

Azóta megtaláltam, ami a legjobbnak igérkezik, az árához képest. 11.87 V-ot ad a kimentere (a szimulátor szerint). Ez már elég jó. Már meg is vettem az alkatrészeket. Meg is terveztem már a nyákot. Ha lesz időm összerakom és leírom mi sikerült. (Ha érdekel valakit) Amúgy ezt a fajta kapcsolást nem találtam magyar fórumokon és a külföldiek között is csak 1 helyen volt. Biztos, nem nagy szám, de én spec. nem láttam. Mindenki az előzőt írja (LM317) vagy PWM-et.

 

Ha valaki talál vagy tud jobbat vagy van jobb ötlete, ne fogja vissza magát! :)

 

Itt az aktuális favorit kapcsolási rajz:

IPB kép

 

Itt van pár oldal ami ilyesmivel foglalkozik: Cpemma (Cpemma-tól van a fenti kapcsolás is, nem tudom a honlapján miért nincs...), PWM , Egy magyar link, Lczandris honlapja inkább a kinézetre, világításra, előlapi keret építésre megy, mint a jó elektronikára, LM317-et használ. De a kinézet legalább jó.

 

Az első hsz-hez ez a link talán jó lesz már! (a másik néha nem jön be)

Lényegében a kettő ugyanaz.

Itt a link az építéshez: Link

 

IPB kép

Posted

A legutolsó LM317T-vel tökéletes, nekem is ez van meg. Ráadásul akár 3 venti is ráköthetõ, ha van rajta normális hûtõborda.

Posted

Az LM317T egy Stabilizátor IC. Elbír akár 4-5 ventit is. Nem hiszem hogy ettől nagyobb kellene valakinek. De ha mégis, létezik 3 ill. 5A-es is. De az áruk 300 ill. 500 forint körül van már! De egy házban szerintem 4 nél nem nagyon van több. Pláne nem mind a 4 12centis. Mert azok kb. 0,3A-t vesznek fel és így hamar elérjük az 1,5A-t. De a 8 vagy 9 centis ventik 0,1 vagy 0,2A-t vesznek fel csak, abból több is elvan egy áramkörön.

 

Amúgy milyen a tapasztalatod vele? Mennyire melegszik? Van rajta hűtőborda? Mekkor max feszültséget ad ki magából a ventire?

 

 

ui.: amúgy jó lesz, köszi, csak a zárójeles részt kiszedem... (meg a te beírásodat is már, ha nem baj)

Posted

Rendben! Sok szerencsét hozzá. ;)

Kovács Dávid ( Davs )
Posted

Az a zöld/pisor/szürke kapcsolási rajz a jó? Elmagyarázna valaki, hogy hogyan kell megcsinálni, hova megy a ventilátor? Erre hogyan lehet 3 ventit rákötni? Csak egy kivezetést látok (na jó kettő: +,-). Valamennyire értek hozzá, mert elektrotechnikai iskolába járok, igaz még csak első éven, ezért még nem vagyok hozzáértő.

 

A GND a földelés, nem? A C1 egy 0,1 mikrofarados kondenzátor, az R1 egy 1KOhm-os ellenállás, az R2 egy 10KOhm-os állítható ellenállás (nem tudom mi a neve, arra gondolok, aminek a nagyságát lehet állítani, ugye ezzel fogjuk a feszültség nagyságát állítani, amitől függ a ventilátor forgásszáma) Az IN OUT ADJ-os (talán mikrochip) mi? A FAN pedig a kivezetés. Egyébként a kondenzátoroknak a jele nem két párhuzamos egyforma hosszú vonal? Ezt egy MOLEX tápcsatlakozóra kell rácsatlakoztatni? Vagy az alaplapi ventilátokivezetésre (arra a háromtűsre)?

 

Az összeszerelést min lehet kivitelezni? Valamilyen lapkán? Segítsetek, kérlek!

 

Ezzel le is lehet állítani a ventilátort?

Posted

Hi Davs!

 

Én sem vagyok profi, de a magam módján megpróbálok válaszolni. (Vn egy haverom aki profi az elektronikában, tõle szoktam kérdezni.)

 

Szóval:

- a megépítéshez ott a link a kép felett (magyar),

- a venti a FAN csatikra megy, ott jobb oldalon,

- több ventit könyen ráköthetsz, csak egy Y csatlakozó kell hozzá pl., amit bármely szátech boltban kaphatsz. Vagy párhuzamosan te megad raksz rá csatlakozókat,

- GND a föld, C1 egy 0,1 mikrofarados kondenzátor igen, de 100 nanosnak mondjuk inkább,

- ellenállások az OK,

- a IN OUT ADJ, a LM317T (feszültség) szabilizátor IC lábainak a neve. (1.2-37V, 1.5A, TO220 tokozás)

- a kondi jele az amitírsz, de ez itt elektrolit kondi és azt így jelölik és a polaritása is számít, a kerámiát jelölik 2 párhuzamossal és a polaritása nem számít, a rajz annyiban hibás, hogy a 100 nanos kondi valójában kerámia kondi, itt meg elektrolitnak van jelölve,

- a be jövõ két vezeték a tápból jön és a sárga (+) és a mellette lévõ fekete (-), a kivezetés nem az alaplapra megy, hanem a ventire. Olyan venti csatit használj amien van, Molex vagy a 3 lábas, de a ventire dugd, ne az alaplapra!

Posted

Egyre vigyázzatok, hogy a hûtõborda nehogy testhez érjen, mert zárlatot okoz. Az állítható ellenállás a trimmer poti, így kell kérni. Tovább is lehet fejleszteni a kapcsolást egy termisztorral, nekem úgy mûködik. Itt az a probléma, hogy pont fordítva mûködik mint a stabilizátornak kell, ezért egy tranzisztort kell közbeépíteni. Lerajzoltam valahova, mert magam szerkesztettem hozzá, majd berakom a képet csak átgondolom mégegyszer.

A potival viszont tökéletesen megy, korrektûl szabályozható és teljes fordulaton üzemel. Kb:11,5-8 V-ot ad le, ami bõven jó. Nekem egyébként majd egy éve mûködik, a termisztort a videókártya szélére tettem, így akkor pörög fel amikor kell, játék közben szinte egy percen belül. A tápom alapból szabályoz, a procit meg az alaplap, így internetezésnél, meg munka közben alig van hangja.

Posted

Azt a 11.5V-ot mérted vagy csak úgy gondolod? Mert a neten, erre a kapcsolásra azt írják, hogy kb. 10-10,5V-ot ad ki max. A szimulátorom szerint is kb. 8.5V de ezt nem hinném. 10-11V körül a reális szerintem.

Kovács Dávid ( Davs )
Posted

Már lepottyant! Akkor ezekkel a venti a tápból kapja az áramot és nem az alaplapról, szóval ezt a táp és a venti közé kell tenni!

Posted

Persze, nehogy az alaplapra kössed, mert az nem bír ekkora terhelést!

A feszt mértem természetesen, bár nem egy drága mûszerrel hanem 3-4e Ft-os hobbival.

Posted

Nekem is kb. olyan értékû mûszerem van.

Akkor max.ra tekerve a potit 11.5V-ot mértél? És a 3. kapcsolást csináltad meg ( ezt? ) és nem változtattál rajta (a hõ érzékelõt leszámítva)?

Posted

Igen ezt, és nem változtattam rajta semmit. A legegyszerûbb ha veszel egy un. próbapanelt (amelyiken sok sok lyuk van) és abba dugsz be mindent, aztán a megfelelõ lábakat összeforrasztod. Így nem kell nyákot maratni. Egyébként amikor az IC bemenete testet kap (a poti 0 ohmos állása), akkor állnak a ventik, és a végállás elõtt valamivel (olyan 8 Kohm-nál) pörögnek teljes fordulaton. Ezért nem lehet simán NTC termistorral kiváltani a potit,mert annak hõre csökken az ellenállása, tehát pont megállnának a ventik mikor hûteni kellene. A PTC termistor viszont nem sinusosan szabályoz, hanem egy bizonyos hõmérsékleten felfut az ellenállása, és vagy pörgetne, vagy nem, ezenkívül drága is, meg nem is nagyon kapható.

Hûtõbordának az is megteszi, ha egy alu lemezt derékszögbe meghajtasz, és egyik oldalát a panelhez, a másikat az IC-hez csavarozod. A felülete kb. 2-3-szor legyen nagyobb az IC-nél.

Ez az egész kb. 500-600 Ft-ból megvan.

Posted

Köszi szépen, hogy megosztottad a tapasztalataidat!

Amúgy a kondikat beleraktad? Azok minek kellenek? A Pc tápja elég egyenletesen adja ki a 12V-ot, az minek szûrni? Vagy a motor kelt het vazart visszafelé? De akkor ha simán rádugom, akkor is kelt és az IC-n nem hiszem, hogy visszafelé keresztülmegy az esetleges zavarjel.

Amúgy ezzel lehet számolgatni LM317-re Link

Ebõl kiderül, hogyha le van csavarva teljesen a poti, akkor kb. 1 voltot kap a venti. Ennyivel bõven nem forog. Ha ekkora feszültséget kap hosszú ideig és csak áll a vanti, akkor nem károsodhat?? Vehetjük kikapcsolásnak is?

Posted

A kondik védenek a feszültségcsúcsoktól ami a fogyasztón esetleg indukálódik. Müködik egyébként csak egyedül is az IC, de így biztonságos. Az IC rövidzárvédett, ezt csak tájékoztatásul mondom, tehát elég nehéz kinyírni.

A ventinek meg nem árt, ha nem forog és úgy kap áramot, mert az hogy a tekercsei áram alatt vannak, nincs összefüggésben a forgással. Más a helyzet egy villanymotornál, ahol mondjuk beég a komutátor. Mondom nekem már egy éve megy és a venti nem ezért fog meghalni, ha kiadja a lelkét valamikor.

Posted

Köszönöm szépen!

Akkor nem gáz, ha kb. 1-2V-ot kap az a motor. Lehet a kikapcsolásra is rámegyek mostmár... :D

Posted

Azért ha Te is összedobtad, jelezz vissza hogy más is nyugodtan neki merjen állni!

Posted

Én kb. 4 fajtát fogok összerakni és leírom, melyikkel mi a tapasztalatom. PWM nem lesz benne egy sem, mert az viszonylag drága, bár gondolkodok azon is.

  • 8 months later...
Posted

Eléggé meghalt ez a topic!

 

Én várom az eredményeket, én szerintem még ma össze dobok egy ilyet, legalábbis elmegyek bevásárlok alkatrészekbõl ;)

  • 1 month later...
Posted

Sziasztok!

 

Olyan ventillátor szabályzónak a kapcsolási rajzát fel tudná rakni valaki amelyik mondjuk 3 ventit szabályoz külön-külön??

Posted

Bármelyik jó, csak 3 kell belõle, 3x kell megépíteni! :)

  • 3 months later...
  • 2 months later...
Posted

Ezt lehet, hogy én is kipróbálom :) De inkább veszek az ExtremeDigitalban 700Ft-ért :ötlet:;)

  • 4 months later...
Posted

Sziasztok !!

 

most jutottam el oda,hogy megcsináljam :D . Egy baj van : az a fránya 1.25v ami megállítja a ventit... :huh:

Nem kéne szerintem.(mi van ha a gyerek letekeri a potit ? :mérges: )Úgyhogy egy ötlet : a poti két lába közé egy 3kOhm-os ellenállást be kell forrsaztani, és akkor 4.76V lesz a minimum.

Amúgy amit én megépítettem 10.47v -ot ad ki ha a poti koppon van feltekerve.Ja és ez a legegyszerûbb kapcsolás.Majd rakok fel képet róla.(Igaz csúnya lett, de mûködik..

 

na pá(ha még egyáltalán él ez a fórum.... :Sír:

  • 2 months later...
Posted

Szia! Talán azt a megoldást keresed amit én is régóta! Sikerült elkészült a kapcsolás 5-12 v közötti tartományban működik.

Pl: 27c = 5,4 V kb szobahőmérséglet

38c = 8,2 V

60c = 10,3 V

70c = 10,5 v

a kapcsolás 12 volton működik a teljes kimenő feszültséghez 13,8 V lenn szükség.cyruselektronika.extra.hu

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...