Jump to content
GSForum - Segélyvonal

Optikai meghajtó szerviz


PPeter

Recommended Posts

PPeter

Optikai meghajtó szerviz

Mi a probléma?

Néhány tanács, ha rendetlenkedik az íród

  1. Az esetek többségében, ha az író lefagy írás közben, vagy nem jól ismeri fel az írható/újraírható lemezeket, nem az író a hibás, hanem szoftveres és/vagy felhasználói probléma áll a dolog mögött, esetleg valamit csak elnézel, ezt nem árt észben tartani!

    Mindenféle további lépés elõtt vegyél vissza minden tuningot. Ha az író látszólag jól megírja a lemezeket, a korongok jól olvashatók, de HIBÁS (tehát szépen olvasható, csak éppen korrupt, elváltozott) adatok kerültek rá, akkor az esetek 99%-ban memóriahiba (esetleg tuning miatti instabilitás) van a háttérben, esetleg hibás kábelek. Ha nem a legújabb firmware van az íróban, azt is érdemes frissíteni - de a frissítés szigorúan kerülendõ instabil, memóriahibás, lefagyásra, adat tévesztésre hajlamos géppel, mert a menet közben megfagyó firmware flashalés egy véglegesen elrontott írót, mehajtót eredményezhet. Mindig próbálj ki többféle lemezt. Érdemes normális lemezekre írni, ésszerûen megválasztott írási sebességgel.

    Régebbi írókkal elõfordul, hogy nem ismerik fel rendesen a mostani gyors lemezek némelyikét. Erre - ha a firmware frissítés nem segít - nincs orvosság, azon kívül, hogy megpróbálsz olyan lemezt venni hozzá, amit még hajlandó felismerni és megírni rendesen.

     

  2. Ha jelenleg 80 eres kábelen van az íród - és így gondok vannak vele -, akkor próbáld ki egy 40 eres, nem hengerelt szalagkábel végén, masterként. Semmiképp ne legyen fiókos merevlemez mellett, a tesztelés idejére mindenképp legyen egyedül egy csatornán. Biztosan hibátlan kábelt használj, a jumperelés legyen direkt, tehát ne Cable Select állásban, hanem Masterként. A modern írók töbsége menet közben többször kalibrál - beállítja a lézert a lemez észlelt paraméteri szerint -, ezért a bufferének folyamatos ugrándozása (ha nem társul megnövekedett írási idõvel és nagy processzor terheléssel) nem hiba, hanem üzemszerû, normális jelenség. Nem kell megijedni: a 40 eres kábel és a vele elérhetõ UDMA-2, ATA-33 átviteli mód is teljesen elegendõ még a 16x-os íráshoz is.

     

  3. Ha Intel lapkakészletes alaplapod van és telepítettél külön Intel Ultra Storage drivert, vagy Intel Application Acceleratort (IAA), akkor ezeket feltétlen uninstalláld! Intel lapkakészlethez bõven jó a sima chipkészlet driver (inf update), az újabbakra fel sem megy az IAA.

     

  4. Ha VIA, ATI, SiS lapkakészletes alaplapod van, akkor a legújabb alaplapi és IDE/ATA driver segíthet, amit az alaplap gyártójának vagy a chipkészlet gyártójának az oldaláról tudsz leszedni.

     

  5. Ha Nvidia Nforce-os alaplapod van és tettél fel alaplapi és/vagy IDE/ATA drivert szedd le (uninstall), menjen inkább azzal, amit az XP magától tenne fel!

     

  6. Legújabb operációs rendszer nagyon ajánlott, a lehetõ legújabb írószoftverrel, amit csak el tudsz érni.

     

  7. Ha véletlenül nem a normál IDE/ATA vezérlõn lenne a meghajtó, hanem valami RAID-es csatornán, akkor tedd a normálra. A külön kapható ATA/IDE kártyák többségével NEM mûködnek jól a CD/DVD drive-ok.

     

  8. Mindenféle emulátor, CD/DVD-író, másoló, klónozó program, különös tekintettel a BlindWrite, Alcohol, CloneCD/DVD és hasonló programokra, szigorúan eltávolítandó, amíg nem jössz rá a hiba forrására! A hibakeresés idejére csak a Decrypter, ImgBurn maradjon, melléjük a legújabb Nerot (ne az ultra, ne az enterprise, hanem a sima Premium demó változatát, ami le lehet tölteni a hivatalos oldalról) tedd fel, Daemon Tools is maradhat, de kikapcsolt védelmi emulációkkal (ha piros a tálcán az ikonja, az a jó!). Három-négy évvel ezelõtti CD/DVD-író programok telepítése erõsen kerülendõ, egyrészt nem fogják rendesen felismerni az új íródat, másrészt hanyattvághatják az XP-t!

     

  9. InCD-t, DirectCD-t, ''DVD-RAM driver'' és hasonló UDF/packet módban mûködõ programokat is távolítsd el.

     

  10. Az XP saját, beépített CD-író szolgáltatását is kapcsold ki, a szolgáltatások (services) alatt találod a computer management alatt ''IMAPI CD burning... blabla'' névvel. Mehet Disabled-re nyugodtan, bár ritkán okoz gondot, cserébe használhatatlan .
  11. Minden olyan programot, ami beül a tálcára és a háttérben figyeli, piszkálja a meghajtókat (egyes multimédiás lejátszók, képnézegetõk is tesznek fel ilyet), iktass ki, ne menjen semmi olyan program, ami buzerálja a drive-ot írás közben.

     

  12. Ha az író látszólag jól felismeri a lemezeket, felajánlja a nagy írási sebességet, de a kiválasztott nagyobb sebesség ellenére feltûnõen lassan ír és fokozottan terheli a rendszert kommunikáció közben, akkor minden bizonnyal nem DMA, hanem PIO módban megy a drive. Ennek jellemzõ tünetei a nagyon belassult adatátvitel és a magas CPU terhelés (DMA, azaz Direct Memory Access hiányában a processzor végez minden munkát ilyen esetben). A kiválasztott nagy sebességû írás/olvasás (pl. 16x-os sebesség) ellenére a meghajtó akár fél órán át, vagy még tovább küszködhet egy teljes lemez kiírásával, olvasásával. Figyelem: nem arról van szó, amikor nem tudod kiválasztani a nagy sebességû írást/olvasást (az más hibára utal), hanem arról beszélek, amikor hiába engedi számodra a program (pl. a Nero) a nagy tempó kiválasztását, ehhez képest mégis túl lassan mûködik a meghajtó (és nemcsak íráskor, hanem minden mûveletnél). Megoldás: Tüneti kezelésként használhat, ha azt az ATA/IDE csatornát, amint az író van, kidobod az eszközök közül az Eszközkezelõben, a restart és (újra)felismerés után viszakapcsolja a DMA módot Windows.

     

  13. Ha az a problémád az íróval, hogy nem ajánl fel - neked tetszõ - alacsony írási sebességet egy-egy lemezhez, akkor felesleges más íróprogrammal próbálkozni, nem a szoftver a hibás. Az író annak alapján ajánlja fel az írási sebességeket egy lemezhez, hogy a firmware-ének adatbázisában az adott lemez-azonosítóhoz (MID) milyen írási stratégiák tartoznak (lemezenként, MID-enként minden egyes támogatott írási sebesség egy-egy külön stratégia). Tehát még ha ki is tudnád választani erõszakkal az alapból fel nem ajánlott sebességet, az író az ahhoz legközelebbi, támogatott sebességgel írna, vagy visszadobná az írási parancsot. Ha 2x-esen akarsz írni, vegyél 2x-es vagy 4x-es lemezt.
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Digital Silence

El kell oszlatni pár félreértést, és ehhez kissé mélyebben kell érteni ezen meghajtók mûködését. :!:

 

Elõfordul az a jelenség, amikor DVD lemezünket nem ismeri fel az ODD, de a zenei CD-t látja. Nem ír, de olvas. Ilyenkor legtöbbször arra gondolunk, hogy karcos a lemez. Ha, igen, akkor mondhatjuk, hogy szerencsénk van, nem kell kidobni a meghajtót. Ha, szép, tiszta a lemez, és a hibát tovább produkálja, félhetünk, hogy elromlott, elpiszkolódott az ODD. Bizony nem árt néha kiporszívózni a gépet! Elektromos készülékek szó szerint mágnesként vonzzák a port. Ha, a fejegység /OPU=Optical Pick-up Unit, optikai jelfeldolgozó egység/ porosodott esetleg el, akkor egy tisztító CD-nek van értelme, de sokszor ezzel nem orvosolható a baj. Ez ugyanis csak a lencsét tisztítja, az OPU-ban lévõ többi alkatrészhez nem fér hozzá. Ilyenkor, ha már „arra vetemedtünk”, hogy szétszedjük kedvenc írónkat, akkor kitakaríthatjuk a következõ módon: a porszívót ilyen esetben felejtsük el! Lehet kapni hobby boltokban sûrített semleges gázt, ionizált levegõt spray formában pl.: B-55. Ezzel kell kifújni az optikát 15-20cm távolságból. A palackot nehogy fejre fordítsuk, mert a dekomprimálódott gáz „jégkorszakot” idéz az alkatrészeken, majd felmelegedve páralecsapódás, víz keletkezik. Alkohollal is óvatosan kell bánni, mert akármilyen nem jó! Acetont meg se próbáljuk, a kisüsti sem jó. Etenol vagy isopropanol, ami jó a billentyûzettisztításhoz, az nem jó itt, mert foltot hagy. Legjobb a lencsetisztító, ilyen a kontaktlencsékhez kapható tisztító folyadék, amit vattapálcával, óvatosan, többször kell „felhordani”. Ez foltmentesen szárad.

Ha, karcos a lemezünk, akkor ne erõltessük a felismerést. Egyes komolyabb készülékek védettek a karcos lemez által okozott károsodásoktól /Philips, Plextor/. De, az olcsóbbak nem. /LG, Pioneer/ (Nekem Pioneer DVD-íróm van, szétszedtem, és nem találtam benne azt, amit kerestem)

Tehát a karcos lemez tönkreteszi az OPU-t. Tudnunk kell ehhez azt, hogy az a kis lencse/objektív lencse/, ami a lézerfényt közvetlenül a lemezre fókuszálja, egy hajszálrugókon két-irányba elmozduló egységen /aktuátor, fókuszmotor/ ül. Az aktuátor végzi a lencse mozgatását a vezérlõelektronika utasításai alapján. Fel-le fókuszirányba, és jobbra-balra radiális/sáv/ irányba. Amikor az ODD behúzza a lemezt, hogy adatot találjon rajt, ráfókuszálja a lézert a lemezre, ilyenkor a lemez még áll. Miután pörögni kezd, az aktuátor tartja a fókuszt, ha ilyenkor karcos a lemez, akkor egyre nagyobb kilengésekkel próbálkozik, és sajnos sokszor elõfordul, hogy az objektívlencsét beleüti a felette pörgõ lemezbe. Ez olyan felületi karcokat hozhat létre a lencsén, ami „megöli” az ODD-t. A komolyabb cuccokba ezért építenek un. Aktuátor-limitert, ami mechanikailag megakadályozza, hogy a lencse hozzáérjen a lemezhez.

Ha, elromlik az OPU, azt sajnos cserélni nem lehet! A gyártáskor az utolsó fázis a végmérés, ilyenkor a mérõgép, egy vonalkódcimkét készít, amit felragasztanak az OPU hátára. Ez a címke tartalmazza a legfõbb mérési paramétereket /lézeráram, gratingszög, radiális, és tangenciális sugáreloszlás/. Amikor, az OPU-t beszerelik a meghajtó-egységbe egy EPROM letárolja ezeked az adatokat. Tehát, ahány fejegység, annyiféle adat, ezek szinte mind különböznek pár ezrelékes limiten belül, de ez fontos a késõbbi összeszerelés folyamán, azaz minden fejegység egyedi azonosítóval rendelkezik. Ezért nem lehet cserélni õket!

Mivel, például az olvasáshoz /0.7mW/, az íráshoz/14mW/, és a törléshez/20mW/ más lézeráramok vannak, elõfordulhat, hogy a lézer elöregszik, és olvasni még képes, de a többi funkcióra már nem jó. Az elöregedést okozhatja a sok újraírás, -a készülékek gyártói ott spórolnak, ahol tudnak-, magas lézerteljesítményen való üzemeltetés/80mW/. A dióda disszipál, a körülötte lévõ mûanyag alkatrészek nem képesek a hõelvezetésre. Régebben alumínium ötvözetet használtak optikaháznak, de ezt felváltották a jóval olcsóbb mûanyagok. Olyan megoldások is vannak, kétrétegû lemezekhez, hogy két lézerdióda van, egyik az egyik réteghez, a másik a másikhoz, vagy az egyik olvas, míg a másik ír, töröl.

Okozhat problémákat az is, hogy a maximális olvasási, írási sebességen használjuk a készüléket. A lemezmeghajtó motorok /törpe Mabuchi/ csapágyazása egyszerûen nem bírja azt a teljesítményt. A lemez ütni kezd /jobban, mint a beállított érték/, és az aktuátor nem bírja követni a sávot, fõleg akkor, ha a fejegység egyre messzebb kerül a lemez középpontjától. Ekkor kialakul az, amit Digital Silence-nek hívnak. :D

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Digital Silence

Sokaknak van problémájuk az ODD-vel, legyen az csak olvasó, író vagy kombó. Egyik megírja, a másik nem olvassa, a harmadik hazavitte, a negyedik megsütötte, az ötödik megette :)

A hibák magja sajnos már a gyártáskor elültetõdik. Legtöbbször a Firmware-frissítéssel orvosolható, de nem minden esetben. A fejegység /OPU/ mûködését nagy vonalakban leírtam egy másik témával kapcsolatban-Elromlott CD,-DVD-írók-, most kicsit bõvebben szeretném közre adni.

Az OPU-ban a lézerdióda után egy bordázott tükör/grating/helyezkedik el. Ez a tükör a szétválasztja a sugarakat 3 fõ nyalábra. Ezek a fõsugár-ami az olvasást, írást végzi-valamint két egyforma sugár, a satellit-sugár. A satellit sugarak intenzitása 1/17-ed része a fõsugárénak. Szerepük a fõsugár információs sávon/track/ tartása. A gyártáskor ezt a grating tükröt tangenciális, és radiális irányba mozdítják el, azaz a lézerdiódától távolabb-közelebb/grating Z/, és forgatják/grating szög/. A grating Z-vel be lehet állítani a sugarak egymástól való távolságát, míg a grating szög a szétválasztáskor keletkezõ 'alfa szöget' adja meg. Ez egy nagyon fontos érték a mûködés, és a késõbbi minõség kapcsán. A sugarak ezek után átmennek egy félig áteresztõ tükrön/PolarizatedBeamSplitter/majd egy kollimátor lencsén, ami az alfa-szögben széttartó sugarakat párhuzamosítja. Aztán jön egy tükör, ami a lemez felé irányítja a nyalábot. Ezután egy kis polarizációs szûrõ következik/1/4lambda-lemez/. Ha, ez elkoszolódik érdekes dolgokat tud produkálni az ODD. A szûrõ feladata, hogy a lemezre irányuló sugarakat, és a visszavert sugarakat fázis tolásba hozza, azaz ne legyen a kétféle irány között interferencia. Majd jön az objektív lencse, amelyet a vezérlõ elektronika két irányba tud mozgatni, fel-le fókusz, és jobbra-balra radiális irányba. A lemezrõl visszavert sugarak az említett úton mennek visszafelé is egészen a PBS-kockáig. Itt 90fokos fordulatot vesznek, és egy kettõs lencsén /szervó-lencse/ áthaladva fókuszálódnak az érzékelõdióda panelre. Ez a panel 4központi diódából áll a fõsugár, és 2-2 diódából a satellit-sugarak részére. Ennek, és a szervó-lencsének kevésbé helyes beállítása, szintén a késõbbiekben bosszulja meg magát. Ezek olyan fizikai pozíciók, amelyek a gyártás során rögzítõdnek, és nincs mód megváltoztatni õket/leragasztják/.

Tehát a sugarak elérték az adathordozót/disc-et/. Az információs sáv/track/ spirál alakban helyezkedik el a lemezen a lemez középpontja felõl kifelé "kanyarog". A track felfogható úgy hogy tükrözõ, és nem tükrözõ/kevésbé tükrözõ/ felületek váltakozása. A fõsugár a tracken van a két satellit sugár tükör felületen. A satellit sugarak egymástól való távolsága/grating Z/ meghatározza, hogy a fõsugárhoz képest hány tracket lépnek át, míg az alfa-grating szöggel be állítódik az hogy a fõsugár haladását milyen távolsággal elõzi meg az egyik, és mennyivel követi a másik satellit sugár. Tegyük fel, hogy a % jelben a per a track, és a két pötty a két satellit sugár. A track maga is tükrözõ, és kevésbé tükrözõ felületekbõl áll, hiszen itt van "elrejtve" az információ, lyukakban/pit/ és nem lyukakban/land/ azaz tükör felületen. A lyukak kialakulásának minõsége nagyban függ a megfelelõ lézerteljesítménytõl(is). Ezért van az, hogy gyári lemezt, amely préseléssel készül "bevesz" az ODD, míg írottat, saját maga által írtat nem vagy nem biztos. Fontos a pit megfelelõ hossza/11 féle hossz van/, mélysége, a belépõ, és kilépõ éle, annak dõlés szöge. Van itt minden, mint a moziban. :)

Ha az érzékelõ dióda panelre, pontosabban az arról lejövõ jelbe egy oszcilloszkópot teszünk, láthatjuk, hogy a tükörfelületen lévõ satellit sugarak jele nem változik-a lemez most még nem pörög-

egyen áramot mérünk. Ha a lemez forogni kezd a spirál miatt a rögzitett elhelyezkedésû sugárnyalábok közül a fõsugár lelép a track-rõl, míg az eddig tükörfelületen lévõ satellit-sugár trackre kerül. A jel a szkópon sinussá változik. A vezérlõ elektronika "utasítja" a fókuszálást végzõ -objektív-lencsét tartó- fókuszmotort, hogy radiális irányba mozduljon el, és vigye vissza a fõsugarat az információs sávra. Hogy merre kell mozdulnia, az a satellit sugarak által gerjesztett jelbõl képes kiszámítani. Száraz téma :(

Ha, por kerül a fókuszmotor hajszálnál is vékonyabb tekercsei közé fizikailag képtelen jól mozgatni a lencsét, így a sugarakat is. A legspécibb, és márkásabb tisztító CD-k is csak az objektívlencse felületét simogatják, és a lényeges részekhez-fókuszmotor, radiálismotor, 1/4lambda-lemez, kollimátor lencse- nem férnek hozzá! 2000-ben és elõtte, amikor még a nagy tömeggyártás nem indult be, a végmérés során a bizonyos határértéket nem teljesítõ-egyébként jól mûködõ- OPU-kat kiválogatták, és nem íróba kerültek beszerelésre, hanem audio berendezésekbe, minitornyokba, kávéházi zenegépekbe. Szubjektív véleményem, hogy manapság-lévén relatív olcsó hardvereszközrõl van szó-már minden megy egybe, a kedves felhasználó pedig mérgelõdik, hogy eddig jó volt/átlag 2 év/most meg nem ó'vas, lassan ír stb...

Az ODD is olyanná vált mint az autógumi, ha elkopott le kell cserélni, 10db elrontott DVD-RW lemez árából már éppen lehet venni egy másikat. :ötlet:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...
Pjotr

enyém

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...