Jump to content
GSForum - Segélyvonal

Informatika, oktatás, informatikaoktatás


Garono

Recommended Posts

Garono

A témát a 2007-es infó érettségivel folytatnám. Ugyan én majd csak jövõre csinálom, de gondoltam megoldom az idei feladatokat. A HTML-hez érve viszont elcsodálkoztam, hogy ezt komolyan gondolják-e. Ahogyan Balázs azt mondani szokta, 2007-et írunk, nem 1997-et!

 

Itt van maga a feladatsor, itt pedig a minta. Ha csak ránéztek a mintára, rögtön láthatjátok, hogy nem egy nagy valami, olyan alap, hogy elsõ próbálkozásra jobbakat csináltam. De nem is ez a lényeg.

 

A feladatok annyira értelmetlenek (lásd 3. feladat), hogy azon gondolkoztam, vajon a feladat írója ért-e a HTML-hez, vagy csak hallott róla. A feladatsor szerint túl kell bonyolítani ennek az egyszerû feladatnak a megoldását: táblázatokkal kell megcsinálni. A mintán is látni, hogy az elsõ feladat 2, maximum 3 DIV-be kerülne, a második pedig 3 DIV-be, a két képet meg CSS-el kéne a helyükre navigálni. Értelmes ember így is csinálná... de az érettségin ezt nem fogadják el.

 

Érdekes, lehet használni tetszõlegesen választott grafikus szerkesztõt is, viszont akkor mi alapján dönti el a vizsgáztató, hogy a tanuló ért-e a HTML-hez? Egy alsós is össze tudja pakolgatni az elemeket "a mintának megfelelõen".

 

Összegezve: 10 évvel ezelõtt még elfogadható lett volna, de ma már szerintem édes kevés ez az érettségi-feladatsor. :hááát:

 

Link to comment
Share on other sites

h.arpad

Igazad van, de itt csupán a HTML-rõl van szó. Nagyon helytelennek tartom, hogy egy sima jegyzettömbön kívül engednek mást használni.

 

A másik: miért magyarosítják azt, hogy heading, ha a darkblue-t és a lightskyblue-t nem?

 

Jobbnak találnám, ha pl. olyan viszgatéma lenne, mint az "európai" tanfolyamokon: Állíts össze egy egyszerû oldalt 2-3 óra alatt (HTML+CSS). Legyen header, tartalom, menü, footer. Framenélkül, persze. Ha meg már van saját oldalad, töltsd fel egy szerverre, mutasd meg, hogy mûködik, és válaszolj a feltett kérdésekre.

 

Azt is vedd figyelembe, hogy neked általánosan tanítanak informatikát. Egy külön év lenne, hogy a webszerkesztéssel is foglalkozhassatok érdemi szinten, amihez a JavaScript alapszintû ismerete is kell.

 

Szerk.:

A fenti feladatban az egyetlen dolog, amihez kell némi HTML ismeret, az a második táblázat sorának felosztása. Egyébként meg ez "csak" a középszint. ;)

Edited by h.arpad
Link to comment
Share on other sites

Garono

A többiek valahol itt előrébb arról beszélgettek, hogy a HTML ismerete szükséges-e az XHTML-hez. Szerintem nem szükséges. Miért nem XHTML van az érettségiben? Ha csak azért van benne egyáltalán ez a modul, hogy legyen valami tippünk, hogy mi a HTML, akkor jó, de minek olyat oktatni, ami már rég elavult? Úgy értem ha már tanuljuk, akkor miért nem a legújabbat tanuljuk?

 

Egyébként is, Word-del is meg lehet csinálni azt a vizsgafeladatot, csak "weblapnak" kell menteni. Tehát nem is a HTML ismerete a fontos, akkor viszont miért az a modul neve? :hááát:

Link to comment
Share on other sites

TheSaurus

Az oktatási rendszer tehetetlensége ugyanis elég nagy (sajnos). Az informatikában pedig gyorsan jönnek az új dolgok. Pl. konkrétan a weblapszerkesztésnél a Frontpage alkalmas arra, hogy valaki, aki már látott MS-Office alkalmazásokat meg internetet, viszonylag egyszerűen összekondácsoljon egy olyan-amilyen lapot. Ezt az infotanarak többsége (még én is) képes megmutatni és elmagyarázni, aztán meg számonkérni. Meg (esetleg) a HTML alapjait.

Vannak persze informatika tagozatok, ahol a tanár lépést tart a fejlődéssel, és fél évig vagy tovább csak CSS+XHTML+satöbbivel foglalkoznak, ez egy dolog. De hogy globálisan ez legyen a tananyag meg az érettségi..., az talán be se fog következni, mint ahogy programozást se tanítanak mindenhol.

Link to comment
Share on other sites

h.arpad

Azt nem, de programozási alapismereteket (tömbök, algoritmiusok, vezérlési szerkezetek..) gondolom igen. Bár én "általános" gimnáziumban jártam.

 

Amúgy beszéltem egy informatika tanár ismerõsömmel, és ugyanazt mondja, amit te is. ;) Õ évek óta foglalkozik webszerkesztéssel is, ezért azt is tanítja, de nem iskolai informatika órák keretében. Egyetértett velem abban, hogy ebben a korban az általános ismereretek, készségek (írás [fogalmazás!], olvasás, matematika) prioritást kell, hogy élvezzenek. Ezek ismeretében ugyanis bárhol boldogulhatsz, és ráépíthetsz. Én még azon is csodálkozom, hogy egyáltalán a Word meg édestestvérei szóba kerülnek, alapvetõ tipográfiai/kiadvány-szerkesztõi/grafikai ismeretek nélkül. Hogy az Access hogy jön szóba adatbázis elmélet és SQL nélkül egyes helyeken, azt meg pláne nem értem. :S

 

@Garono:

XHTML is a stricter and cleaner version of HTML.

Ezt a W3Schools írja. Ennél egyszerûbben nem is lehet megfogalmazni, miért részletkérdés az, hogy középiskolában jelenleg mit tanulsz. Mindig utána lehet olvasni annak, ami változik. Amit te kapsz, az egy alap. Egyetemi vagy fõiskolai szinten bizonyára nem lesz részletkérdés. Te ismered, örülj neki. ;)

Link to comment
Share on other sites

Garono

Végülis igazatok van. Meggyõztetek. :D

Mindig utána lehet olvasni annak, ami változik.

 

Link to comment
Share on other sites

zsoltchelsea

Szerintem nem szükséges mindent megtanítani egy "általános" gimiben.

Link to comment
Share on other sites

TheSaurus
...Én még azon is csodálkozom, hogy egyáltalán a Word meg édestestvérei szóba kerülnek, alapvető tipográfiai/kiadvány-szerkesztői/grafikai ismeretek nélkül. Hogy az Access hogy jön szóba adatbázis elmélet és SQL nélkül egyes helyeken, azt meg pláne nem értem. ...

 

<Off> Szerintem ahhoz, hogy valaki egy önéletrajzot vagy egy levelet megírjon Wordben, ahhoz elég megtanítani neki magát a Wordöt.

Pl. nekem hivatásos jogosítványom van, tanultam autószerelést meg a motor működését meg rengeteg efféle elméletet, ami persze jó dolog, de az is vezethet jól, aki csak a három pedált ismeri, a kormányt meg a sebváltót. Most nagyon egyszerűsítettem a dolog tisztán technikai részére.

Volt viszont olyan tanfolyamom, ahol 10 (tíz) óra alatt kellett az adatbáziskezelés alapjait átadni derék felnőtt munkanélkülieknek. Bevittem egy öt táblából álló Access adatbázist, négy segédtábla meg egy kb. tízezer rekordos főtábla alkották. Gyönyörűen meg lehetett csinálni a relációkat, látták a kulcsmezők viszonyát egymáshoz, aztán nekiálltunk lekérdezni, jelentést csinálni kb. 8 órán keresztül, a végére tudtak önállóan kigyűjteni és kinyomtatni adatokat megadott szempontok szerint. Ha elkezdtem volna a normálformákkal meg az SQL-lel, még mindig ott ülnénk. </Off>

Link to comment
Share on other sites

payskin
Egyetértett velem abban, hogy ebben a korban az általános ismereretek, készségek (írás [fogalmazás!], olvasás, matematika) prioritást kell, hogy élvezzenek.

Mármint mivel szemben? Az informatikával? Gimnáziumban? Na ne! Olvasás és fogalmazás élvezzen prioritást általános iskola alsó tagozatban, térden állva könyörgöm. És azért tudnék mondani még egy-két tantárgyat, amit rögtön hátrébb tolnék a prioritási sorrendben, mint az informatikát (biosz, kémia, föci, ad absurdum, történelem? Ne feledjük, ezeket mind másodjára tanuljuk általános iskola felső tagozat után. Csak egy kicsit bővebben.) Ezekre hány ember épít? Azok, akik erre építenek, azok fakultáción tanulják, éljenek boldogan. De miért kellett nekem angol-matek fakultáción megtanulnom latinul a biológia órán? Technika órán hamutartó hajtogatás aluminiumból, másik félévben háztartási ismeretek? Kémiából rekaciós egyenleteket tanulni? Prioritást követelek 17 év távlatából... :D

 

Nehogy ne lehessen ezek mellé odatenni az informatikát, mikor manapság mindenkinek ott van a számítógép az otthonában? Apropó, egyáltalán hogy tanítják most a gimiben az informatikát? Rendes tantárgy már vagy szabadon választható? Hány éven át? Mi a tematikája? Mekkora anyag ebből a weboldalkészítés, ami után egy ilyen érettségi feladatot tud megszülni valami idióta odafent?

 

1990-ben az informatika érettségi Pascal nyelvű programozási feladatot tartalmazott, amihez akkor hozzá sem tudtam szagolni (nem tanultunk Pascalt a gimiben, sőt, tulajdonképpen egyáltalán semmit nem tanultunk informatika néven négy évig.) Ezzel szembeállítva ez a fenti móka, amiről egyébként nekem is ez jutott az eszembe, hogy Wordben összerakom, kirakom HTML-ben, kész vagyok, ez vicc. Nem azért vicc, mert érettséginek okvetlenül nehéznek kell lennie, hanem azért, mert semmi értelme nincs. Nem mér le tudást, nem tükröz semmiféle szemléletet. Butaság az egész. :(

 

Ja, és még egy megjegyzés. Azt szoktam mondogatni nem 1997-et írunk, vagy akármennyit. XHTML 1999 óta van, ha jól tudom. 8 éve. ;)

 

Még egy megjegyzés. Barátom, aki annak idején fogta a kezem, amikor első lépéseimet tettem meg a HTML világában, website-ot épít rokonnak. Táblákból és CSS-sel, mert nem lépett tovább. Szenved, mert IE-ben jól néz ki, Firefoxban elmászik. Tegnap 2 és fél óra alatt összeraktam a főoldalát XHTML-ben, és csak azért volt ilyen hosszú, mert mindenhol méregettem a pixeleket, hogy pont ugyanúgy nézzen ki, mint a táblás változat. Az XHTML kód + a csatolt CSS együtt fele akkora, mint a táblás főoldal HTML kódja egyedül! ;)

 

Link to comment
Share on other sites

TheSaurus

Én egy kereskedelmi szakközépiskoláról tudok elsõ kézbõl tudósítani. Volt infotagozatos osztály heti 6 órával, õket ugyan nem tanítottam, de Pascalt láttam náluk, meg weblapkészítést, azt nem tudom, mivel.

Volt normál osztály heti két infoórával meg két infokezeléssel (gyakorlatilag tízujjas gépelés tanulása). De minden osztálynak volt informatika. Tanítottam olyan helyen is, ahol heti 1 (egy) óra volt az informatika, 20 gyerek 4 gépen, mindegy.

Link to comment
Share on other sites

Garono

Nekünk 3 órában van infó, ezalatt megtanuljuk az Excel-t, a Word-öt, és a "Windows"-t, utóbbit oktató tanárnak meg olyan spam-mániája van, hogy nem igaz. Nem is részletezném... Erról jut eszembe! Ez a tanár olyan feladatot adott, hogy keressünk olyan külföldi (!) oldalt, amin a http://xy.fw.hu/-ra mutató link van. Tudomásom szerint erre nincs lehetõség, hacsak nincs valakinek piszok nagy szerencséje, és nem talál egy ilyet véletlenül...

 

Még annyit, hogy nekünk elsõ két évben van informatika oktatás, jövõre lesz Access, PowerPoint, meg HTML... tényleg, Balázs, neked PÜ-ben mutattam a sulink oldalát, ahhoz mit szólsz? Az fogja majd oktatni a HTML-t, aki azt csinálta... (Akit érdekel az oldal PÜ-ben küldök linket.)

 

Link to comment
Share on other sites

TheSaurus

Neked például piszok nagy szerencséd van, mert itt a megoldás:

 

Google speciális keresés:

 

Oldalfüggõ keresés

Hasonlóság alapján A következõ oldalhoz hasonló oldalak keresése:

 

Linkek alapján A következõ oldalra hivatkozó oldalak keresése:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Garono

Hmm, akkor viszont illett volna legalább megmutatnia... :hááát: Errõl nem tudtam. :upsz:

 

Szerk.: nos megnéztem, és egyetlen egy találat volt rá, az is magyar volt...

 

Link to comment
Share on other sites

TheSaurus
Hmm, akkor viszont illett volna legalább megmutatnia...

Ezzel azért vitatkoznék kicsit. Ha megmutatja, onnantól nektek csak írni meg olvasni kell tudni (beírni a keresést, aztán elolvasni a találatokat), ált. isk. anyag. Ha én kiadok órán egy feladatot, hogy keressék meg, mikor indul vonat Debrecenbe legközelebb, talán túlzás lenne megmondani, hogy elvira.hu... Keressenek csak, ki hogy tud.

(Van, aki beírja, hogy menetrend, van, aki azt, hogy "Mikor indul vonat Debrecenbe", és van, aki az elvira.hu-t.)

Link to comment
Share on other sites

Garono

Ez is igaz persze. Egy kicsit én voltam "láma". :upsz:

Link to comment
Share on other sites

payskin
tényleg, Balázs, neked PÜ-ben mutattam a sulink oldalát, ahhoz mit szólsz?

Sírtam. :(

 

Tudom, hogy rettentően off, majd kilapátolom magunkat egy külön témába. TheSaurus, mesélj egy kicsit a tematikáról. Mi van a tandrendben? Mit kéne tanítani, és ahhoz képest te mit tanítasz?

Link to comment
Share on other sites

payskin

Kösz, Calyd, isten vagy! Tanulmányozom.

 

A második linket végigolvastam, nagyon érdekes, és teljesen egyetértek vele. (Kár, hogy tele van helyesírási hibával! Hogy beszélhetünk így informatikai írástudásról?) Az idézett 6 osztályos informatikai tanterv olyan siralmas, hogy szavakat nem találok rá.

 

Egy dolgot nagyon hiányolok az írásból, és bízom benne, hogy ezért van ott a folyt. köv a végén, mégpedig az előremutatást. Oké, ezt a sok tévhitet mind szétzúztuk, de akkor hogyan csináljuk? Hogyan tovább? Hogyan tanítsunk informatikát? Hogyan osszuk el n évre azt a rengeteg dolgot, amit informatika címszó alatt tanítani lehet és/vagy kellene? Valóban nem egyszerű kérdés.

Link to comment
Share on other sites

Garono

Nekünk elsõ félévben volt "könyvtárhasználati óra". Ez végülis sok mindenrõl nem szólt, rendszereztük a könyvtárak fajtáit, megtanultuk hogyan kell kikeresni egy könyvet, meg stb., az informatika könyvünknek meg a teljes címe ez: Informatika és könyvtárhasználat. De érdekes módon az itt szerzett jegyek a magyar nyelvtanhoz mentek (le is húzta az átlagom :D ).

 

Link to comment
Share on other sites

Calyd

@Balázs:

Igen, a helyesírási hibák valóban zavaróak. De a lényeg nem derül ki. Ahogy írtad, nagyon érdekes és várnád a folytatást a nagyon is jogos kérdésről: "Akkor hogyan?" Erre nem fogsz szerintem választ kapni, sajnos valószínűleg én sem. Folyton vitatkozik mindenki, hogy mit hogyan kéne; nem lehet eligazodni.

 

@Garono:

"De érdekes módon az itt szerzett jegyek a magyar nyelvtanhoz mentek (le is húzta az átlagom :D)." - hö? :pislog:

Link to comment
Share on other sites

Garono

A könyvtárhasználatra kaptunk jegyet, és az nem az informatikába ment, hanem a nyelvtanba.

Link to comment
Share on other sites

zsoltchelsea

Mivel nem külön tantárgy, biztos ahhoz csapták, ahol a legkevesebb jegy van.

Link to comment
Share on other sites

h.arpad
Egyetértett velem abban, hogy ebben a korban az általános ismereretek, készségek (írás [fogalmazás!], olvasás, matematika) prioritást kell, hogy élvezzenek.

Mármint mivel szemben? Az informatikával? Gimnáziumban? Na ne! Olvasás és fogalmazás élvezzen prioritást általános iskola alsó tagozatban, térden állva könyörgöm.

Később:

Kár, hogy tele van helyesírási hibával! Hogy beszélhetünk így informatikai írástudásról?

Valószínűleg az informatika élvezett prioritást. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Garono

Illik az embernek legalább az anyanyelvén helyesen írni! A helyesírást különben is alsó tagozaton kéne megtanítani, ennek ellenére vannak felnõtt emberek, akik képtelenek erre. Ez a nem mindegy. A helyesírás hozzátartozik az általános mûveltséghez, míg az informatika (még?) nem.

Link to comment
Share on other sites

h.arpad

OFF

A helyesírást az évek során könnyen el lehet felejteni, pont ezért nem elég az általános iskola. :!: A nyelv helyes ismeretete az általános műveltség része. Nem tudsz ugyanis másként társalogni. Attól még tarthatod az infót alapműveltségnek, én meg pl. a biológiát inkább tartom annak, mint a történelmet, és számos érvem van mellette. Hm. szerintem ezt már érdemesebb lenne a társalgóban folytatni. ;)

ON

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...