Jump to content
GSForum - Segélyvonal

Fotósuli


ProFiler
 Share

Recommended Posts

ProFiler

Ez a téma az EOS 350D és a fényképezõ vásárlás topikba sem tartozik bele, nem akartam ott tovább OFF-olni, ezért inkább folytassuk itt.

 

Mivel a belsõ térrel voltak fõleg problémák, ezért megint készítettem képeket, most 100-as ISO értékkel és hosszabb rekeszidõvel. Nem állványról, csak a szekrény tetejérõl, idõzítéssel, nehogy a gomb lenyomásánál elmozdítsam. Bár azt vettem észre, hogy amikor kinyitja a blendét, akkor megrezdül a gép. :huh:

 

A másik topikban Giraffe említette a Photoshopot és a PSP-t. De erre én még azt mondanám, hogy elõször had tanuljak meg fényképezni és az csak a következõ lépés legyen. Vagy nincs igazam? Hiszen rossz képbõl nehezebb jót csinálni, mint egy normálisból.

 

A képek közzétételével még beugrott egy olyan kérdésem, hogy milyen programot ajánlotok (és milyen beállítással), hogy a megengedett 1024kB-ba be tudjam úgy tömöríteni a képet, hogy nem rontja el túlzottan a minõségét? (Tudom, hogy elrontja, de ha már kell, akkor azok közül mi nem annyira?)

 

Most hasonló szituációban készítettem külön-külön beállításokkal. Ezek közül melyeket találjátok elfogadhatónak?

 

IPB kép IPB kép IPB kép IPB kép IPB kép

 

kezdj el ismerkedni a Paint Shop Pro (vagy a Photoshop) perspektíva eszközével

Megkérdezhetem, hogy miért? :upsz:

 

Ciao.

Link to comment
Share on other sites

Giraffe1

Bár azt vettem észre, hogy amikor kinyitja a blendét, akkor megrezdül a gép.

Nem a blende nyitására mozdul el (már csak azért sem, mert a blende általában teljesen nyitott állapotban van, különben nem látnál semmit :P), hanem a tükör felcsapására. A 300D-hez letölthetõ a netrõl olyan firmware, amiben meg lehet adni ún. tükörfelcsapást, azaz szabályozható, hogy a tükör "felrántása" után várjon pár másodpercet, amíg a gép abbahagyja az imbolygást, és a tényleges exponálás csak ezután történjen. Nem tudom, hogy a 350D ilyet tud-e helybõl vagy valamilyen "kiegészítõvel", de az elektronika biztosan fel van rá készítve.

 

A képek közzétételével még beugrott egy olyan kérdésem, hogy milyen programot ajánlotok (és milyen beállítással), hogy a megengedett 1024kB-ba be tudjam úgy tömöríteni a képet, hogy nem rontja el túlzottan a minõségét?

Meglepõ módon itt sokszor az ingyenes programok sokszor jobban teljesítenek, mint a fizetõsek. Próbálkozz az IrfanView és a FastStone Image Viewer programokkal!

 

Ezek közül melyeket találjátok elfogadhatónak?

Az utolsót leszámítva bármelyik lehet jó - attól függõen, hogy mit akarsz bemutatni :) (Bár ilyemn szempontból akár az utolsó is :hááát:) E témában ajánlom figyelmedbe a Digitális Fotómagazin idei január-februári számában Sümeg András "A tapétázás alapjai" címû cikkét.

 

>> kezdj el ismerkedni a Paint Shop Pro (vagy a Photoshop) perspektíva eszközével

> Megkérdezhetem, hogy miért?

Mert ha megnézed a képeidet a 350D topikban (2006. március 07., 16:49), akkor láthatod, hogy a perspektívikus torzításnak "köszönhetõen" az épületek egyike-másika látványosan dülöngél.

Link to comment
Share on other sites

ProFiler

Köszi a tippeket!

 

Ezek a képek akkor már tényleg nem olyan rosszak? Egyébként nem egészen értem, ugyanis az elsõ néhány kép 5 - 13 s záridõvel készült, az utolsó pedig 20-assal. Csak nem tudom, az akkor miért lett sötétebb! :pislog:

 

Erre a torzításra úgy tudom, hogy adtak valamit az EOS mellé is, majd megkeresem, hogy melyik szoftverrel lehet ezt kiküszöbölni. Gondolom a nagy látószög miatt keletkezett ez 18 mm-es fókusztávolságnál.

 

Ciao.

Link to comment
Share on other sites

Papet

Na, tudsz Te, ha akarsz.

Nagyon jó belsõ képek GRT. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
ProFiler

Na, hosszú szünet után végre leírhatom a legnagyobb problémámat. Már mióta keresem, de nem találom. Hol lehet átállítani az idõzítõ kioldásának hosszát, hogy ne 10 másodperc legyen? Mert ha állványról akarok fényképezni, akkor a 2 másodperc jobb lenne. Nagyon idegesítõ ennyit várni. Vagy nem tudja ezt az EOS-350D? :pislog:

 

Ciao.

Link to comment
Share on other sites

Bencce

Sok gépen nem lehet állítani az ilyet, de ne is bánd. Sokszor voltam éjszakai fotózáson, és vannak akik a 10mp-et arra használják, hogy szó szerint elszaladnak a gép közelébõl, nehogy még a lépésükkel is egy tized milimétert is bemozduljon, meg amikor elsütöd egy picit még remeghet a gép ami 10 mp alatt nem csitul el...

Link to comment
Share on other sites

ProFiler

Azért sajnálom. Pedig ezt még az S70-ben is lehet módosítani. Azért 10 másodperc nagyon sok. Nekem kettő bőven elég lenne. Látom a Nikon D200-ban állítható 2 másodpercre is.

 

Viszont lenne még egy dolog, amin elgondolkoztam. Mégpedig az az, hogy mit hívunk exponálásnak, vagy expozíciónak. Ugyanis állítólag az EOS 350D 50000 expozíciót bír ki. Ha most ez egyenlő a vele készíthető fényképek számával, akkor megijedtem! Ugyanis én 1,5 hónap alatt már túl vagyok ennek az ötödén és továbbra sem csitul a fényképezési kedvem. Sőt! Még csak most fotózgatok igazán! Ez az 50000 nagyon kevés! Bár a 20D 100000 expozíciójától sem vagyok akkor elragadtatva. Egyátalán, ha ezt elérem, akkor mit fogok észrevenni? Kidobható lesz a gép? Szerintem még bőven garanciális lesz addig.

 

Ciao.

Link to comment
Share on other sites

Athos

Örülök, hogy lett egy ilyen topic. Ki is használnám a lehetőséget és megosztanék veletek két képemet.

 

IPB kép IPB kép

Klikk a képre a nagyobb mérethez!

 

Az elsőnél a szőkőkúttal "játszadoztam". :) Tudom a másodiknál a virág túl középre került, de kérdésem az lenne, hogy mitől lett kicsi a mélységélesség? Örülök neki, de nem tudom a pontos okát. Azért azt vegyétek figyelembe, hogy egy Canon A510-essel készültek. ;)

Link to comment
Share on other sites

ProFiler

Vigyázz velem, mert sokat tanultam a fotózással kapcsolatban. Sorba veszem a jobbnál jobb könyveket. Na meg persze a fotozz.hu is megárthatott. :upsz:

 

Na akkor sorban:

  1. orchidea1.jpg:

    Túl sok volt a fény. Rövidebb záridő is elég lett volna, de még be is mozdult. Az élességgel is adódnak problémák. Nem oda fókuszáltál, ahova kellett volna. A kompozíció is problémás, vágni kellene. A színek egyátalán nem természetesek, pluszban a kép még zajos is. Milyen érzékenységgel készült?

  2. orchidea2.jpg:

    Mivel volt Nálad állvány, gondolom azzal készítetted. Nem szabadott volna ezt vakuval! Itt inkább hosszabb záridő, a fényviszonyokból ítélve (mivel Ulala képein láttam), kb. 5-10 másodperces záridőt kellett volna alkalmaznod. Esetleg egy vakuzás mellet, de közvetlenül semmiképp, mivel a virág fényes felületű. Az élesség és a fókusz itt már jó, de ez a kép is zajos lett.

A kérdésedre szívesen válaszolnék, csak áruld el a beállításokat! Vagy megnézem az Exif-adatait. :)

 

Ciao.

Link to comment
Share on other sites

Athos

Köszi az észrevételt.

 

1. Sajnos elég körülményes volt a fotózás. ISO 100-on készült. Szerintem inkább a JPG zaját lehet látni, de ez a legjobb minőség. Sajnos fókusszal vannak még gondjaim, főleg ha nincs időm állítgatni. :upsz:

 

2. Sajnos szerintem vaku nélkül ez nem lett volna ilyen. Elég sötét hely volt. Azzal trükköztem, hogy vakuztam, de visszavettem az expozíciós korrekciót. Hosszabb záridőnél szerintem nagyobb lett volna a mélységélesség. A cél az volt, hogy homályosabb legyen a háttér, de gondolom nem csak a záridőn múlt. Annyit próbáltam, hogy minél rövidebb legyen lehetőleg. Sajnos deríteni nem tudtam, mert azt nem lehet ezzel a géppel. Sajnos a zaj szerintem itt is a gép gyengeségéből adódik.

 

Majd figyelek a fókuszra és a kompozícióra. :) Köszi!

Link to comment
Share on other sites

ProFiler

1. Igen, gondolom löködtek.

2. Azért vaku nélkül is meg lehetne próbálni. Zaj nélkül is lehet fényképezni azzal a géppel. Már használtam én is olyat, nem annyira rossz.

 

Ciao.

Link to comment
Share on other sites

Athos

ISO 100, legjobb minőség. Max lemehetek ISO 50-re, de akkor növelni kell a záridőt, vagy jobban kinyitni a rekeszt. De a zaj legyen a legnagyobb probléma. 10*15 cm-en nem látszik. ;)

Link to comment
Share on other sites

ProFiler

Ott valóban nem. :)

 

Ciao.

Link to comment
Share on other sites

Giraffe1
Tudom a másodiknál a virág túl középre került, de kérdésem az lenne, hogy mitõl lett kicsi a mélységélesség? Örülök neki, de nem tudom a pontos okát. Azért azt vegyétek figyelembe, hogy egy Canon A510-essel készültek. ;)

Nem olyan rossz gép az. A szerinted kicsi mélységélességet a nagy rekesznyílásnak "köszönheted". De miután a géped fizikai fókusztávolsága nagyon kicsi. ezért igaz kicsi (é. 1-2 cm) mélységélességet ezzel nem fogsz tudni elérni.

Link to comment
Share on other sites

ProFiler

Kezdek félni. :S

 

Most olvastam külföldi fórumokon, hogy az EOS-300D-nél tükör-mechanizmus-csere már 30-40000 képnél kötelezõ. Az EOS-350D-vel már volt, aki készített 90000 képet is, de ott feladta - a javítás kb. 300 Euro. :( A másik nagy bajom - a vaku! Most akartam venni, de megijesztettek. Állítólag 10000 villantást bír csak ki, utánna kidobható. :Sír: Lehet, hogy mégsem veszek. Én fényképezni szerettem volna ezzel a fényképezõvel, de ezek után már nem is igazán merek, mert ahogy tartom az iramot - az év végén már mehet is a kukába a gépem.

 

Ciao.

Link to comment
Share on other sites

Athos

@Giraffe

A nagy rekesznyílás alatt azt érted, hogy kicsi F érték? Tehát fizikailag nagy. :) Ekkor ha rövidebbre beveszem a záridőt, akkor kisebb mélységélességet kapok?

Link to comment
Share on other sites

Giraffe1

Igen, azt értem alatta. A kisebb f-érték nagyobb rekesznyílást jelent (ami egyértelmû, ha a klasszikus 1/f jelölést veszem alapul). Ha rövidebb záridõt használsz, akkor az automatika nagyobb blendét fog választani - azonban maximum akkorát tud, amire a gép objektíve képes (ez általában széleslátószögnél f/2.8 környékén szokott lenni ezeknél a gépeknél).

Ám - ahogyan az a márciusi PC Worldben is "elhangzott" - a mélységélesség a rekesznyílás nagyságán kívül függ még az objektív fizikai fókusztávolságától és a tárgytávolságtól is. És azért fontos kiemelni, hogy fizikai fókusztávolságról beszélünk, mert az bizony nagyon kicsi, mindössze pár mm a kompakt gépeknél, így ezekkel valóban kis mélységélességet nem lehet elérni.

Link to comment
Share on other sites

Athos

Köszi a választ. Elõveszem az újságot is. Igazából nekem az is jó, ha tudatosan tudom homályosítani a hátteret, ameddig az adott géppel lehetséges. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
cereal180

Kezdek félni. :S

 

Most olvastam külföldi fórumokon, hogy az EOS-300D-nél tükör-mechanizmus-csere már 30-40000 képnél kötelező. Az EOS-350D-vel már volt, aki készített 90000 képet is, de ott feladta - a javítás kb. 300 Euro. :( A másik nagy bajom - a vaku! Most akartam venni, de megijesztettek. Állítólag 10000 villantást bír csak ki, utánna kidobható. :Sír: Lehet, hogy mégsem veszek. Én fényképezni szerettem volna ezzel a fényképezővel, de ezek után már nem is igazán merek, mert ahogy tartom az iramot - az év végén már mehet is a kukába a gépem.

 

Igazából lövésem sincs, hogy mitől nem bírnának ki elvileg többet. A nálam öregebb örökölt Practica LLC-m már szerintem rég túl van a 150-en és ugyanolyan high-end minőségű képeket csinál, mint 20 éve (amikor még nem én használtam). És abban szinte egy az egyben ugyanaz a szerkezet van, mint a mostani Canonokban, Nikonokban. Csak azt tudom elképzelni, hogy direkt gagyi anyagból csinálják az újabb gépeket, mert ez éri meg a cégnek. A 3 éves Olympusom most volt szervízben valami elektronikai hiba miatt. 30000 Ft husss.

 

 

@Athos:

Én erre néha azt a trükköt vetem be, hogy átállítom makro-ba a gépet és ha távolra is dolgozok, az Olympusaim elektronikája a lehető legkisebb f-et próbálja használni. Egy próbát szerintem megér, érdemes kipróbálni.

Link to comment
Share on other sites

nagygabor

Nem rég kezdtem el komolyan foglalkozni a fotózással. Eddig csak bulikon meg ünnepélyeken fényképezgettem hobbi szinten.

Vettem egy "komolyabb" gépet, persze nem olyant mint Profileré, de nekem bőven megteszi.(Célom egy Nikon D70-es gép karácsonyig.)

Pansonic FZ30. Még csak ismerkedem a masinával, de már van 1-2 trükk, amit megtanultam.

Készítettem pár képet különböző időjárási és fényviszonyok közöt, szeretném a véleményeteket kérni róluk, hogy mire figyeljek jobban a következő alkalomkor.

Csináltam pár képet a héten, mikor kijött a jóidő, azokat ITT megtaláljátok

És a 6 kép, amiről a véleményeteket kérem.

1 2 3 4 5 6

 

Általában madarakat szoktm fotózni, vagy az érdekes fényjelenségeket. Ezeknél mindig olyan "színhiányosnak" érzem a képet. Mit lehet ez ellen tenni?

 

Van állvány, napellenző a gépemhez, és kaptam mellé egy Kenko UV szűrőt is. Utóbbit mikor kell használni?

 

Ha RAW-ban készítem a képeket, akkor jobb minőségűek leszenk, mint a jpeg-k? Vagy a TIF formátum is megteszi?

Link to comment
Share on other sites

ProFiler

Akkor sorban:

1. kép:

Nem találtad el a megfelelő élességet. Látható, hogy kézből készült, mert be is mozdult. De eléggé zajos a kép.

2. kép:

Azonnal észrevenni, hogy túlexponált kép. Az élességgel itt is problémák vannak.

3. kép:

Ez kifejezetten tetszik. Ezen csak egy kis utómunkával világosítani kellene.

4. kép:

Ez is életlen, bemozdult. A Nap sajnos itt csak rontott a képen, a túl magas fényerősség miatt inkább rövidebb záridőt használtam volna - persze csak ha nem túlságosan mozgékony a kép alanya. Egyébként nagyon aranyosak a kutyusok.

5. kép:

Nagyon zajos, homályos. Ez már olyan érzést kelt bennem, mintha digitális zoommal készült volna.

6. kép:

Nagyon tetszik, csak nem jól sikerült a kompozíció. Nem szerencsés az ablakkeretet belefényképezni még akkor sem, ha sietünk. Egy kis kivágással segíthetsz rajta. Itt is sok volt a fény, de ezen a képen em zavarja az összhatást. Sőt!

 

Csak így tovább!

 

Én is most voltam fotózni, meg nemsokára indulok megint. Az eredményeket fel fogom tenni.

 

Ui.:

Nem érdemes ekkora képeket feltenni. Inkább 1280x1024-es méretet meg nem haladó képeket tegyél fel, akkor nehezebb belekötni, de ugyan úgy élvezhető. (Ez tapasztalat. :D )

 

Ciao.

Link to comment
Share on other sites

nagygabor

Köszi a válaszokat.

Hamarosan én is megyek ismét, mert nagyon jó idõ van.

Az 5-ös képrõl csak annyit, hogy nagyon messze volt az árgy, ezért 4x-es digitzoomot használtam. (Bár nem szeretem használni.)

A többi kérdésemre valaki esetleg tud válaszolni? (UV szürõ, RAW, TIF)

Link to comment
Share on other sites

cereal180

UV/Polár-filtert akkor erős napsütésben érdemes használni, de SZVSZ akármikor rajta lehet a gépen, rontani nem fog (az esetek 90%-ában) a képen természetes fénynél. A TIFF is nagyon jó, de a RAW mindig a legjobb. Egyébként valamennyi számítógépes utómunka mindig van a képekkel, főleg hogyha nincs idő rendesen beállítani a fotoapparátot.

 

Itt most batár nagy áradás van, majd rakok fel képeket az időjárásos topicba.

Link to comment
Share on other sites

ProFiler

Fordítva. A TIFF jobb, mint a RAW. Csak jóval nagyobb is.

 

Ciao.

Link to comment
Share on other sites

cereal180

Ott a pont, naná, hogy felcseréltem :P:upsz: Egyébként eléggé márkafüggõ, hogy melyiknél milyen minõségû a RAW.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...