Jump to content
GSForum - Segélyvonal

Digitális SLR fényképezõk, objektívek, tartozékok


tike

Recommended Posts

tike

Mi, akik tükörreflexes géppel belekóstoltunk (hajdan) a filmes vagy diás fényképezésbe, tudjuk, hogy a fotózás jóval több, mint célratartás és kattintás.

 

Nekem jó hír a digitális fotózás megjelenése, és még jobb hír az, hogy a digitális-tükörreflexes technika is elérhetõ közelségbe kerül(t); mostanában adódna lehetõségem egy komolyabb gép beszerzésére. Egyrészt számomra a Fórum tagjainak véleménye mértékadó (sõt, :istenvagy: ), másrészt úgy látom, hogy többeket is foglalkoztat a téma, harmadrészt pedig miután a Fórum és a PC WORLD profiljába belefér, ezért ezúton illetékes topicot nyitok.

 

Ami a digitális tükörreflexes (DSLR, Digital Single Lens Reflex) témához, fõként a (számítás)technikához kötõdik, konkrétan és általános belefér, az jöhet(ne).

 

Januári a hír: a Konica Minolta kivonul a fényképezõgép gyártásból. A fotótechnikai piacot a Sony veszi át. Kérdés, hogy mi lesz a fejlesztésekkel. Érdemes belevágni, vagy várjak. Ha várjak, akkor meddig :?:

Link to comment
Share on other sites

Giraffe1

Érdekes és izgalmas kérdések, de most elsõsorban a konkrét "mit is vegyek"-re próbálnék meg válaszolni. Ám a válasz jelentõs mértékben függ attól, hogy milyen analóg géped van/volt, és milyen objektíveid, vakud, szûrõid stb. vannak?

Mert ha már van valami kiindulókészlet, akkor egyértelmûen ahhoz kell géped találnod, hiszen semmi értelme például megvenni egy Canon gépet, ha tele vagy Nikon objektívekkel.

Ha momentán nincs semmid, akkor érdemes végiggondolnod, hogy mit is szeretnél fotózni elsõsorban, ahhoz milyen objektívek és kiegészítõk kellenek, majd körülnézni, hogy ezek melyik gyártó kínálatában mennyibe kerülnek.

 

Amikor nyáron körülnéztem és körbeérdeklõdtem néhány profinál hasonló témában, akkor kiderült, hogy a különbözõ gyártók hasonló kategóriás termékei között nüansznyi eltérések vannak, igazán egyikkel sem fogsz mellényúlni. Nálunk akkor egyértelmûen az ár döntött a Canon EOS 300D mellett, és jelenleg is ennek a legjobb az ára (újonnan 170e kitobjektívvel). Azóta természetesen (?) ennél valamennyivel többet költöttünk rá, a menet közben fellépõ igényekhez igazodva (elõbb egy Sigma 55-200 obi, késõbb egy 420-as vaku, majd egy Sigma 18-125 és egy Canon 75-300 USM-es obi, meg persze szûrõk és monopod - az állvány a jövõ héten jön). Innentõl kezdve számunkra el is dõlt a kérdés, hiszen továbblépni csak a Canon vonalon lehet (20D vagy a várható utódja, esetleg késõbb 5D, mert afölött már számunkra elérhetetlen).

 

De a környezetemben is sokan jártak be hasonló utat, van közöttük, akik Nikon 70D-t és van aki Olympus E-300-at vett. Õk is elégedettek a döntésükkel, és teljesen egyet is értek velük.

Link to comment
Share on other sites

mazda6diesel

Hát igen a tükörrefis Canonok és Nikonok az már másik pálya, ezért nem is látom értelmét öszehasonlítani õket.

 

A Panasonicokban a "belenézõs" keresõ is elektronikus nem csak az LCD és napfényben ennél nincs is jobb! :P

Link to comment
Share on other sites

tike
Hát igen a tükörrefis Canonok és Nikonok az már másik pálya, ezért nem is látom értelmét öszehasonlítani õket.

 

Itt jelzem, hogy miután a Hasselbladból "kilógtam", bütyköltem új topicot

"Digitális tükörreflexes (DSLR)" címmel.

 

azt hiszem itt lesz:

DSLR

Link to comment
Share on other sites

mazda6diesel

Teljesen igazad van, de annyit még hozzátennék, hogy akinek most kompakt gépe van és még nem érzi a gépet és a határait, tehát még zöldfülû, az ne vegyen azért tükkörrefis gépet, mert már elérhetõ és "mások azt mondták, hogy ez a legjobb" indokok miatt, mert könnyen csalódhat! Meg kell tanulni az alapokat egy jó kompakton és ha van tanulási vágy és lehetõség akkor irány a DSLR!

Link to comment
Share on other sites

Giraffe1

Szerintem ez csak részben igaz. Ugyanis sajnos a kompaktok túlnyomó többségén nem tanulhatóak meg az alapok. Mert az kevés, hogy 8-15-99 motívumprogram van benne, meg "Önnek csak a gombot kell megnyomnia" - kellenek a manuális beállítási lehetõségek: rekesz és idõ elõválasztás, teljes manuális üzemmód, expozíciókompenzáció stb. Arról nem is beszélve, hogy a kompakt gépekkel nem igazán lehet igazán ki mélységélességet elérni (részletesen a jövõ pénteken megjelenõ PC Worlben - ez itt a reklám helye :démonikacaj:).

Az alapokat megtanulni tanfolyamon vagy könyvbõl kell! A kompaktok azoknak kellenek, akiknek nincs szükségük többre vagy nem tudnak egy tükörreflexest (és a kiegészítõit) megfizetni.

Tanulásra csak gyerekeknek ajánlanám a kompaktokat, mert nekik még nem azt kell megtanulniuk, hogy mi az a záridõ, meg a rekesz, hanem azt, hogy hogyan komponálják meg a képeket. (És az sem utolsó szempont, hogy egy tükörreflexest meg sem tudnának rendesen fogni.)

Link to comment
Share on other sites

mazda6diesel

Oké akkor a kompakt helyett bridge kategóriát mondok. Én sem az automata szappantarókra gondoltam! :P

Link to comment
Share on other sites

Giraffe1

De egy kicsit komolyabb bridge gép árából már (egyelõre használt) DSLR-t veszek :upsz:

Link to comment
Share on other sites

Athos

Lehet, de sajnos az objektívekre meg a gép árának többszörösét költöd. :( Veszel egy DSLR gépet és kapsz mellé egy nagyon belépõ szintû objektívet, ami általában 28-55 mm-es átfogású. Átszámolva: 35-88 mm. Egy jobb zoomos objektív meg 160 000 Ft. Persze ez nem a csúcs, de már sok mindenre jó. Pl. Canon USM L-es 70-200-as objektív. Ez ennyibe kerül. Ebbe még képstabilizátor sincs. Persze ez nem a legfontosabb, de néha jól jöhet.

Link to comment
Share on other sites

Giraffe1

Részben igazad van, de... De egyrészt az igényeimhez igazíthatom, hogy milyen objektívparkot állítok össze (pl. vadfotósnak ritkán kell széleslátószög), másrészt nem kell mindent egyszerre megvenni. Nagyon sok embert látok még Canon EOS 20D-hez is az eredeti 18-55-ös kitobjektívet használni.

Jelenleg a 300D-hez van egy Sigma 18-125-ös, egy Canon EF 75-300mm f/4.0-5.6 USM-es és egy Canon EF 50mm f/1.8-as objektív van + természetesen egy Speedlight 420-as vaku. Az angyalka hozott egy Cokin szûrõkészlet alapot, amihez azóta jött 5 új szûrõ, és egy Manfrotto monopodot. Szóval lehetõség van szép lassan fejlesztgetni, és ami a lényeg van lehetõség fejleszteni.

Ha pedig összejön rá a keret, akkor pl. tovább lehet lépni egy 20D-re, és ezek mindegyike használható lesz ahhoz is :)

Hidd el, jó objektívet lehet kapni 100 alatt is - és akkor még nem beszéltünk arról, hogy egy átalakítóval akár a régi orosz és DDR-es, nagyon jó képet adó objektívek is használhatóak :hááát:

Persze az én egyik szerelmem is az EF 70-200mm f/2.8 L IS USM, de az 555e forintos árból inkább elmegyek olyan helyekre, ahol a mostani konfiggal is nagyon szép képeket tudok csinálni ;)

Link to comment
Share on other sites

Athos

Viszont ha jól tudom, akkor érdemes költeni a jobbakra, mert különben nem lehet max. rekesszel nyomulni mivel a sarkokban már nem tudnak jó képet produkálni a belépõ szintû objektívek. Persze kérdés ezt ki veszi észre. :hááát: Mondjuk ehhez én annyira még nem értek. Nekem a vágyam most egy 350D, de kíváncsi vagyok, hogy idén lesz-e frissítés a belépõ szintû Canon tükörreflexes gépek között.

Link to comment
Share on other sites

mazda6diesel

A kitobiról csak az az egy jut eszembe, hogy a Canon 350D mellé csomagolt kitobi az egyenesen a kukába való. A 300D és 20D kitobikról nem tudok nyilatkozni, mert azokat nem használtam. Viszont a Nikon D50/70 kitobijai azok meglepõen szépet nyújtanak.

Link to comment
Share on other sites

Giraffe1

A 300D-hez és a 20D-hez is ugyanazt az EF-S 18-55-ös obit adják. Arra valóban jó, hogy annak, akinek pont arra volt pénze, hogy megvegye a gépet, elkezdjen vele ismerkedni. Elõbb-utóbb úgyis mindenki vesz hozzá 1-2-X újat, amik kielégítik az igényeit.

Valóban érdemes költeni a jobb objektívekre, csak az a probléma, hogy a jóknak az ára is elég húzós tud lenni. Nem biztos, hogy hobbifotósként egy kocsi árát akarom a vállamon, hátamon cipelni :upsz:

Ja, és ha átnézel a másik fotós topikba, akkor láthatod, hogy sokaknak már egy sima DSLR is hatalmasnak tûnik, most képzeld el ugyanezt megspékelve mondjuk egy másfélkilós L-es objektívvel :démonikacaj: Bár nem mondom attraktív látvány még a 300D is akár a 75-300-as Sigmával, akár a kölcsön 100-400-as Sigmával :P

Link to comment
Share on other sites

fapuma
Szerintem ez csak részben igaz. Ugyanis sajnos a kompaktok túlnyomó többségén nem tanulhatóak meg az alapok. Mert az kevés, hogy 8-15-99 motívumprogram van benne, meg "Önnek csak a gombot kell megnyomnia" - kellenek a manuális beállítási lehetõségek: rekesz és idõ elõválasztás, teljes manuális üzemmód, expozíciókompenzáció stb.

Talán én vagyok a kivétel, ami(aki?) erõsíti a szabályt. :)

Több éve nyûvök egy Canon A70-est, és az automata programokat csak az elsõ két hétben használtam. A képek 95%-ához saját szám íze szerint választom a rekeszt és záridõt, nagyon ritkán használok félautomata módot.(Altalában ha sietek, vagy nem tudom "szemre" beállítani a fényerõt a körülmények miatt, pl. a szél addigra kifújná a kezembõl a gépet stb).

 

Bár most meg vagyok vele elégedve, de ha leváltom, valószínû hogy tükörreflexes lesz az utód. Néha már most is feltûnik, hogy nem tudok eléggé "játszani" a mélységélességgel, ebben egyetértek veled.

 

Ez most diszkrét off volt, bocs. :upsz:

Link to comment
Share on other sites

mazda6diesel
De egy kicsit komolyabb bridge gép árából már (egyelõre használt) DSLR-t veszek :upsz:

Ez ebben a formában igaz. Vegyük komoly kompaktnak az FZ 30-as Panát vagy a Sony R1-et. A Pana 150 ezer környékén megy a Sony alulról súrolja a 200 ezret. Ebbõl már tényleg kapsz használt, de akár új tükörrefis gépet is. DE: ha megnézed, hogy milyen objektívek vannak ezeken a gépeken, és hasonló tulajdonságú obit szeretnénk a tükörrefire akkor 500 ezer alatt esélyünk sincs. És az amatõr fotósok nagyon nagy %-a monitorméretben vagy papírképen nézegeti a mûveit és ilyen felhasználás mellett nem biztos, hogy kijönnek a tükörreflexes gépek elõnyei. Ezért írtam korábban, hogy ha valaki kihasználta egy jobb kompakt tulajdonságait és érzi a határait tehát már kinõtte a gépet akkor jöhet a DSLR. Fotós tapasztalatok nélkül egy DSLR sok esetben nagy csalódás lehet!

Link to comment
Share on other sites

Giraffe1

Úgy látom, sokan vagy túlértékelik az objektívek mai árait, vagy csak profi objektívekben tudnak gondolkodni :pislog: Jó Sigma és Canon objektívek vannak 60-100e közötti árakon is, azért nem szabad csak Canon L-es obikban gondolkodni!

Néztem a Pana FZ30-as objektívét, és azért nem vagyko hasra esve tõle. Szép-szép a 12x-es zoom, de a kiinduló 35 mm nekem picit soknak tûnik (a 18-ról induló Sigma ugye 27-nek felel meg APS-C-n, és néha már az is sok), míg a Canon 75-300-as (á. 62e) végállása ugye 450 mm, és bár néhányan látatlanban fikázták, de szerintem nagyon szép képe van.

 

Egy jó gép elõnye elsõsorban nem az hogy mekkorában milyen minõséget ad (pl. a 7-10 MP-es kompaktok között is találsz nagyon szép képûeket), hanem abban, hogy több lehetõséget kínál. Lásd választható objektív, kényelemes manuális fókuszálás, jelentõsen szûkebbre vehetõ mélységélesség, és természetesen a nagyobb CCD/CMOS-nak köszönhetõen a kisebb zaj. Az pedig megint csak szubjektív dolog, hogy még nem találkoztam olyan kompakt vagy bridge géppel, amit kényelmesen meg tudtam volna fogni. (Tegnap játszadoztam egy Canon A520-assal, és komoly gondban voltam a megfogásával :upsz:)

 

Abban maximálisan egyetértünk, hogy DSLR-t csak olyannak érdemes vásárolnia, aki hajlandó megtanulni a fényképezés alapjait - akár könyvbõl, akár úgy, hogy elmegy egy jó tanfolyamra (sajnos mindkettõ van egy csomó gagyi :()

Link to comment
Share on other sites

fapuma

Egyetértek, a tükörreflexes gépek nagy elõnye a tágabb mozgástér az élesség és látószög tekintetében, valamint a zajosodás mértéke. Láttam EOS300D-vel, ISO 1600 érzékenységgel készült képeket, és kb annyi zajt tartalmaztak, mint az A70-em ISO 200-as érzékenységû képei. :huh:

 

A kis gépek fogására pedig pedig érdemes beszerezned vagy kölcsönkérned egy kisebb kezet. :)

Link to comment
Share on other sites

tike
Úgy látom, sokan vagy túlértékelik az objektívek mai árait, vagy csak profi objektívekben tudnak gondolkodni; azért nem szabad csak Canon L-es obikban gondolkodni!

Egyetértek. A napokban néztem Szegeden a K(onica)M(inolta) Dynax 5D-t: a 18-70-es kitobi pl. eredeti, gyári hozzá.

 

Az kérdés persze, hogy minõségben a KM és a Sigma obik milyen viszonyban vannak :?: (Mert legföljebb másfél hónapja gyûjtöm az infókat.)

 

Ja, kezembe vettem a föntebb említett jelöltet. Az anyagnak nincs mûa. hatása, rendes az összeszerelés - mondjuk kisebb mérete miatt valamelyest kényelmetlennek találtam, de nem rossz.

 

Ami aggaszt, és amit többen megerõsítettek: az átlagnál jóval hangosabb exponálás - madarászatnál gondnak érzem. És nincs tapasztalatom abban sem, hogy a mostanihoz hasonló hidegben mennyire strapabíró ez a KM sorozat vagy általában az újabb dslr gépek.

 

Szintén aggaszt a KM gépek jövõje :?: :!: (lásd a legelsõ hozzászólást)

 

Amúgy a jelzett típus nagggyyyon tetszik :):D

 

Szorgalmasan kotorászok tovább..., közben barátkozom a helyzettel :)

Link to comment
Share on other sites

Crocket

Mit tudtok errõl a géprõl? Nikon Coolpix S4. Elsõsorban az érdekelne, hogy nem hátrány-e a forgatható objektív? Valamint ebben az árban van-e jobb? Kb 300 €. A nagy optikai zoom elõny, az S4-esnek 10szeres. :) Köszi.

Link to comment
Share on other sites

ProFiler
Az kérdés persze, hogy minõségben a KM és a Sigma obik milyen viszonyban vannak :?: (Mert legföljebb másfél hónapja gyûjtöm az infókat.)

Ha még egy kicsit tovább gyûjtöd, akkor nincs is min gondolkozni, ugyanis a Konica Mikolta nem gyárt többet ilyeneket. Majd érdemes lesz a Sonykra ránézni. ;)

 

Ciao.

Link to comment
Share on other sites

tike

Kivételesen tudom, hogy Sony lesz a KM-ból, de márc. 31-gyel csak a filmes termékgyártás áll le, a többi csak utána. A piacon most még bõven akad :!: új KM objektív és más cuccos, a használt beszerzésérõl nem is beszélve.

 

A kérdés szerintem továbbra is érdekes: minõségben milyen viszonyban van a KM és a Sigma :?:

Link to comment
Share on other sites

Athos
[...] Abban maximálisan egyetértünk, hogy DSLR-t csak olyannak érdemes vásárolnia, aki hajlandó megtanulni a fényképezés alapjait - akár könyvbõl, akár úgy, hogy elmegy egy jó tanfolyamra (sajnos mindkettõ van egy csomó gagyi :()

Én pont ilyen vagyok. :) Haljandó vagyok megtanulni, de egyelõre az ismerõsök tanítgatnak. Amúgy õsszel vettem egy Canon A510-est és elég gyorsan kinõttem. Vagyis azaz érzésem, hogy csinálnék olyan képeket, amiket ezzel nem tudok (pl. mélységélesség problémák miatt). Viszont ezt elsõsorban azért vettem, mert szükségem volt fényképezõgépre. A szempont az volt, hogy buliba el merjem vinni. Illetve teszt is volt, mert ezzel le tudtam mérni, hogy tényleg szeretnék-e foglalkozni a fotózással komolyabb hobbi szinten.

Link to comment
Share on other sites

Giraffe1

@fapuma

Eléggé furcsán érezném magam egy kisebb kézzel, arról nem is beszélve hogy akkor cserélhetném a fél ruhatáramat :upsz:

 

@tike

Az kérdés persze, hogy minõségben a KM és a Sigma obik milyen viszonyban vannak

Ez azért is nehéz kérdés, mert pl. Sigma objektívet kapsz ~30 ezer Ft-ért (18-50mm F3,5-5,6 DC) és több mint 1,7 millió Ft-ért (300-800mm F5,6 EX, APO, IF, HSM, CONV) is. De például egy portrézáshoz kiválóan használható 70-200mm-es Sigma (F2.8 EX ,APO, IF, HSM, CONV) 270 ezerbe kerül, ugyanakkor a mostanában igencsak népszerû 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO kijön 72 ezerbõl. Ezek után melyik Sigmáról is beszélünk?

Arról nem is beszélve, hogy az sem mindegy, hogy milyen gépre teszed rá. Mert lehet, hogy nem, vagy alig látni a külsönbséget mondjuk egy Canon 300/350D-n, ugyanakkor egy 20D vagy egy 1D-n már észrevehetõ különbségek lesznek.

 

@Athos

A technikai dologok megismeréséhez javaslom Dékán István Digitális fényképezés címû könyvét, a képkompozíciókhoz pedig a National Geographic sorozat témaspecifikus darabjait. Ha pedig komolyan érdekel a dolog (és rá tudsz szánni egy bõ százast), akkor Török György fotósuliját. (Barátosném képein nagyon jól lemérhetõ, hogy mennyit számít, hogy mennyit jelent a 40 óra elmélet és a 45 óra gyakorlat.)

Link to comment
Share on other sites

mazda6diesel
Néztem a Pana FZ30-as objektívét, és azért nem vagyko hasra esve tõle. Szép-szép a 12x-es zoom, de a kiinduló 35 mm nekem picit soknak tûnik (a 18-ról induló Sigma ugye 27-nek felel meg APS-C-n, és néha már az is sok), míg a Canon 75-300-as (á. 62e) végállása ugye 450 mm, és bár néhányan látatlanban fikázták, de szerintem nagyon szép képe van.

Azért azt tegyük hozzá, hogy az általad említett két obiban nincs stabilizátor és a fényerejük utána sem szagolhat a Panáéhoz! Rengeteg DSLR tulajdonos megõrülne az örömtõl, ha kapna ilyen obit a gépéhez jó áron! Viszont az is igaz, hogy egy DSLR + ilyen obi páros képminõségben fényévekre otthagyná az egész kompakt-bridge kategóriát. Persze most papírképekrõl és monitorméretben nézett képekrõl beszélek!

Link to comment
Share on other sites

Giraffe1

Részben igazad van, de... :) De ne felejsd el, hogy mennyivel kisebb objektív kell a Panához, hiszen a CCD-je kb. negyedakkora, mint például a 300D-é! :upsz:

Valóban örülnék, ha lenne egy f/2,8-as 70-300-asom, de egyelõre beérem ezzel is. Ugyanakkor nézd meg, hogy a kis fizikai gyújtótávolság miatt milyen nagy mélységélességed lesz még 2,8-nál is, és hasonlítsd össze egy DSLR-es, mondjuk 3,5-ös rekesszel készült képpel. Te melyiket választanád portrézáshoz?

(Ugyan csak fix 50 mm-es objektív, de f/1,8-as kapható Canonban 25e-ért.)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...