Jump to content
GSForum - Segélyvonal

Milyen Autód Lesz, Ha Nagy Leszel?


-Dan-

Recommended Posts

jagdtigger

Igen, 3 bár az rettentő sok egy autóguminak.....

Link to comment
Share on other sites

XCube
On 10/24/2021 at 7:27 AM, Leon121 said:

A Michelin Crossclimate gumikról esetleg van valakinek véleménye? Csak nyári gumikat adtak a járgányhoz, és haverom nagyon ajánlja ezeket, mondván már sokkal jobbak, mint a régi négyévszakos gumik. 

Kicsit megkésett a komment, olvastam a továbbiakat is. Rengeteg véleményt hallottam már a témáról, a legaktuálisabb gumikat nem ismerem, de volt már jó Micheline négyévszakos gumim, mert a helyzet úgy hozta. Én nem vagyok híve ennek a megoldásnak, főleg akkor nem, ha a hőmérsékletkülönbség a használat területén nagyon magas. A bordázaton is rengeteg múlik, de alapvetően a gumi anyagában rejlik a különbség. A négy évszakos gumikkal nekem az a bajom, hogy meleg nyári napokon túl puhák, hideg téli napokon pedig túl kemények. Ennek megfelelően, ha sokat van nyári használatban az autó, akkor veszítesz a kanyarstabilitásból és még gyorsabban is kopik, mint egy nyári gumi. Télen ugyancsak veszítesz a stabilitásból, mert bekeményedik.

On 10/26/2021 at 9:21 AM, Leon121 said:

Mítosz vagy sem, hogy jobb felnistől venni váltás gumikat, mert akkor nem "árt" a guminak az évente kétszeri cserélés? Eddig két ember szerint jobb, ha úgy vesszük, másik kettő szerint fölösleges, semmi értelme. :dry:

Nekem külön felnin vannak a gumik, mert így váltáskor szimplán átdobom őket és kész. Nem kell időpont és fizetnem sem kell.

Link to comment
Share on other sites

XCube
On 10/26/2021 at 10:48 AM, kaszman1 said:

Az semmi, de ha felnistől veszed akkor az sem mindegy hogyan tárold, mert állítva árt a guminak, fektetve meg vegyél rá tartót, mert nem érhetnek egymáshoz a váltás gumik :D

Tele van ez is városi legendákkal, van aki egy felnivel dolgozik és gumikat cseréltet, van aki külön szettet vesz, mert praktikusabb és szerintem nagy különbség nincs. Nekem külön téli felnim van praktikusságból, meg apósom meglepett tartóval, mert szerinte csak úgy érdemes csinálni, de amikor cseréled azt is ugyanúgy belerakják a gépbe és ha kell centírozzák. Az hogy a guminak mi árt, meg mi nem csak meg kell nézni a használt gumi piacot, ha úgy is el tudják adni (sok helyen garival) akkor szerintem egy mai modern abroncsnak nem fog ártani ha élettartama alatt fél tucatszor felrakják vagy leveszik. Ez csak saját tapasztalat, biztos sok a horror sztori.

Én megszoktam hogy van külön szett mindkettőből és szépen tárolva vannak állványon, de olyan haverom is van, aki egy szemeteszsákban beb.ssza a sarokba télre és úgy is jól van.

A kiemelt részben nem vagyok biztos. Ha csak cserét kérsz, akkor nem minden esetben csinálják meg ezt. Én ezért is cserélem magamnak és viszem el centíroztani, ha érzek valamit, vagy ha tudom, hogy történt valami (padka, gödör, stb.).

A gumi (illetve gumizott felni) tartásáról valóban sok legenda létezik, a legjobb ha tisztán és szárazon tartod őket, a felniállvány ilyen szempontból nagyon praktikus. Más részről a gumik olyan igénybevételnek vannak kitéve, amit a simán egymásra pakolt fektetve tárolás nem nagyon tud tönkre tenni. Állva valóban nem ildomos hosszabb távon, de ha nincs más lehetőség, akkor úgy is elmegy, nagy baj nem lesz belőle az említett okok miatt.

Addig amíg Magyarországon laktam teljesen természetes volt, hogy a felniket átgumizták. Mióta itt élek az a természetes, hogy felnin vannak a gumik. Helytakarékossági szempontból csak akkor van előnye, ha nem nálad állnak a gumik (mert ebben az esetben oly mindegy, hogy magukban vagy felnistől vannak ott). A folyamatos le - fel akció viszont nem a legjobb a felniknek és a guminak sem, emellett drágább is, mint csak centiroztatni és  felrakatni, valamint gumisa válogatja, hogy valóban letisztítja-e felfekvő felületet, vagy csak feldobja rá a másik gumit. Utóbbi esetben előfordulhat, hogy ereszt a kerék, ami sokszor csak akkor tűnik fel egy hétköznapi sofőrnek, amikor már ül az egyik tengely. Nem ismerem a hazai viszonyokat, de ha van hely, akkor én a felnire szerelt megoldásnál maradnék.

Link to comment
Share on other sites

jagdtigger

Már csak azért is ildomos ha van külön felni mert az alunak nem tesz jót a só...... (az acélt meg petákokból lefújod)

Link to comment
Share on other sites

XCube
On 10/26/2021 at 11:17 AM, Lord_KROK said:

Hogy nem vettem észre eddig ez a kommentet? 

Igen, a Suzuki-s példa kissé extrém, de ha megnézed pl a Geometro maszkját és lámpáit, van egy kicsi eltérés (pont csak akkora h pl swift lámpák ne menjenek bele), és igen, néha nehéz meghúzni a határt, hogy ez a hasonló design vagy az amit mondtál.
Egyébként ha már hasonló design : Érdemes megnézni egy mai Dodge Challanghert vagy Chevrolet Camaro-t. Oldalról még nekem is nehéz megkülönböztetni őket. 

Merci X osztály meg a többi meg tényleg sima átcimkézés, mint anno a Renault Traffic és az Opel Vivaro volt, ha nem láttad szemből, vagy a feliratot rajta akkor meg nem mondtad mit láttál. 

Igen, az autók régen is uniformizáltak voltak, bár nagyon hasonló a látványvilág de talán az 50-es 60-as évek amerikájában nem, amikor minden évben új formatervvel jelentkeztek és az egyes évjáratok egyértelműen megkülönböztethetőek voltak, ahogy a tipusok is. Sőt, ezekből az autókból, sokszor egy apró részletről megmondom, hogy milyen kocsi, hanyas évjárat, sőt, akár a felszereltségét is!! (főleg Pontiac, Buick, Chevrolet modelleknél). 
De 20 éve ebben mozgok, így nem csoda. 
A 40-es évekkel már bajban vagyok, mert különösen a '47 és azelőtti modellek már eléggé szürke zóna, de még mindig világosabb, mint a 30-as évek és a még korábbi 20-as évek, ahol tényleg totál ugyanolyannak látom az összes hintó szerű autót. 
A másik ami számomra jól szétválik, az az elmúlt 30 év errefelé európai és amerikai autói, hiszen ebben nőttem fel, ráadásul a kelet blokk autói és a kora 90-es évek nyugati autói között is van már egy nagyon éles váltás. 

Az autók méretnövekedése szerintem meg törvényszerű, egyre több és több extrát kell elhelyezni még a belépőbb szintű autókban is, amiknek egyre több és több hely kell, mindeközben kínáljon egyre nagyobb teret, lehetőleg erősebb és környezetkímélőbb motort   (mint a konkurencia vagy az előző modell). 

A GeoMetro is került US forgalomba a klasszikus japán (magyar) karosszériával (cabrio), a második, pufPuding!tott generációt viszont külsőleg, és némileg strukturálisan is átalakították. Az új generáció a Magyarországon "Baleno" néven megjelent ritka jármű platformjára épült.

Rengeteg ilyen ugrás létezik, gyártón belül, koprodukcióban, konszernben, ez a mai autógyártás esszenciája. Ha egy autón csak annyit változtatsz, hogy a meglévő szerelősor tovább tud dolgozni, akkor miért ne? A beszállító lényegtelen addig a pontig, amíg tartja magát a gyártói előírásokhoz és a normákhoz (IATF, AIAG). Ha ez szerződéses rendszer, akkor maga a gyártás is kooperációban működik, ha pedig konszern, akkor platformok kerülnek kialakításra. A VW már hosszú ideje MLB és MQB platformokkal dolgozik (és ezek különböző verzióival), amire a konszern összes autója épül. A kivételek is csak annyira kivételek, hogy pl. egy Leon Cupra a TT felfüggesztését kapja.  Ha akarnék jobban belemennék a dologba, de annyit nem szeretnék pötyögni, hacsak nincsen rá érdeklődés.

A Challenger vs. Camaro témát nem igazán értem. Az első egy klasszikus izomautó felújítása, míg a másik egy futurisztikus bestia. Még vakbottal is "látnám" a különbséget a kettő között. Még oldalról is. Ilyen szempontból a régi izomautók sokkal kevésbé voltak átláthatóak. Plusz, ahogy @Fujitsu is írta, két külön gyártó termékei, akiknek nincsen közük egymáshoz.

És bizony ennek leszünk majd tanúi, ahogy az autógyártás a színfalak mögött átalakul. A márkák maradnak, de az összeolvadások és konszernesítések leegyszerűsítik az egészet. Ezért is szorul olyan erősen a hurok a Daimler és a BMW nyaka körül... . A Daimler már reagált, de a BMW még ül a "babérjain".

13 minutes ago, jagdtigger said:

Már csak azért is ildomos ha van külön felni mert az alunak nem tesz jót a só...... (az acélt meg petákokból lefújod)

Az acélnak sem tesz jót a só. Cserébe általában kisebb, így kevésbé jellemző rá a lepadkázás és jól bírja a nagyobb ütéseket, ami alatt idomul és nem reped. De őt is érdemes télen dísztárcsa nélkül használni, mert az csak arra jó, hogy feltartson mindenféle szemetet a sóval együtt, aminek így elég ideje marad szétrohasztani a felnit.

Link to comment
Share on other sites

Lord_KROK
On 10/27/2021 at 11:50 AM, pcmester said:

Én csak annyit tudok ehhez írni, hogy mivel mi keveset használjuk az autónkat, így "4 évszakos" gumik vannak rajta, minek cseréltessük pénzért, ha keveset megyünk vele... Úgyis átnéznek mindent a kötelező szervíznél, valamint már nekünk is van autós kompresszorunk, amivel után tudjuk fújni (~3 bar szintig szoktuk)...

UH, eléggé németesen túlfújod... 

Link to comment
Share on other sites

Lord_KROK
35 minutes ago, XCube said:

A GeoMetro is került US forgalomba a klasszikus japán (magyar) karosszériával (cabrio), a második, pufPuding!tott generációt viszont külsőleg, és némileg strukturálisan is átalakították. Az új generáció a Magyarországon "Baleno" néven megjelent ritka jármű platformjára épült.

Rengeteg ilyen ugrás létezik, gyártón belül, koprodukcióban, konszernben, ez a mai autógyártás esszenciája. Ha egy autón csak annyit változtatsz, hogy a meglévő szerelősor tovább tud dolgozni, akkor miért ne? A beszállító lényegtelen addig a pontig, amíg tartja magát a gyártói előírásokhoz és a normákhoz (IATF, AIAG). Ha ez szerződéses rendszer, akkor maga a gyártás is kooperációban működik, ha pedig konszern, akkor platformok kerülnek kialakításra. A VW már hosszú ideje MLB és MQB platformokkal dolgozik (és ezek különböző verzióival), amire a konszern összes autója épül. A kivételek is csak annyira kivételek, hogy pl. egy Leon Cupra a TT felfüggesztését kapja.  Ha akarnék jobban belemennék a dologba, de annyit nem szeretnék pötyögni, hacsak nincsen rá érdeklődés.

A Challenger vs. Camaro témát nem igazán értem. Az első egy klasszikus izomautó felújítása, míg a másik egy futurisztikus bestia. Még vakbottal is "látnám" a különbséget a kettő között. Még oldalról is. Ilyen szempontból a régi izomautók sokkal kevésbé voltak átláthatóak. Plusz, ahogy @Fujitsu is írta, két külön gyártó termékei, akiknek nincsen közük egymáshoz.

És bizony ennek leszünk majd tanúi, ahogy az autógyártás a színfalak mögött átalakul. A márkák maradnak, de az összeolvadások és konszernesítések leegyszerűsítik az egészet. Ezért is szorul olyan erősen a hurok a Daimler és a BMW nyaka körül... . A Daimler már reagált, de a BMW még ül a "babérjain".

Az acélnak sem tesz jót a só. Cserébe általában kisebb, így kevésbé jellemző rá a lepadkázás és jól bírja a nagyobb ütéseket, ami alatt idomul és nem reped. De őt is érdemes télen dísztárcsa nélkül használni, mert az csak arra jó, hogy feltartson mindenféle szemetet a sóval együtt, aminek így elég ideje marad szétrohasztani a felnit.


A Challenger vs. Camaro témához : 
Méretre, kategóriáa és némileg oldalról is erősen hasonlítasnak a korai 5th gen Camarok szerintem a Dodge Challangerekhez. 
nyilván teljesen más gyártó készíti őket (ezt épp én ne tudnám, aki lassan 25 éve foglalkozik amerikai autókkal?), hiszen gyakorlatilag egymás konkurenciái. Motorikusan meg front és hátsó maszkban stb teljesen más kávéház, ahogy az egész műszaki tartalom is. 
Beltérről csak részben tudok ítéletet mondani, mert Camaroban csak korai 5th genben ültem (2010 körüliben) és ott eléggé jellegzetes az óracsoport, Dodgeban meg pont későbbiben 2015-ös és utániban. BTW 2015-öst majdnem mindennap látok, mert az utcában itt van egy. 

A régi izomautók közül a Cuda-t hiányolom nagyon, de nekem valahogy nem átláthatatlanabbak azok sem. :D

Link to comment
Share on other sites

Fujitsu
2 hours ago, XCube said:

Én ezért is cserélem magamnak és viszem el centíroztani, ha érzek valamit, vagy ha tudom, hogy történt valami (padka, gödör, stb.).

A kopás is indokolhatja a szükségességét; a gödör meg a kátyú pedig Magyarországon elkerülhetetlen. Évente egyszer mindenképp érdemes elvinni centríroztatni. (Ezt már fentebb is akartam jelezni: két "r" van a szóban.)

2 hours ago, XCube said:

Helytakarékossági szempontból csak akkor van előnye, ha nem nálad állnak a gumik (mert ebben az esetben oly mindegy, hogy magukban vagy felnistől vannak ott).

Azért ehhez megjegyezném, hogy én gumihotelben még nem láttam felnire szerelt abroncsot betárolva, ezt szerintem nem is mindenhol vállalják, esetleg csak felárért. A tárolás jellemzően flottakezelők által igényelt szolgáltatás; flottakezelt autókhoz meg soha nem vesznek még egy felniszettet. (Még a 25-30 milliós járgányokra sem, pedig a gumiszervizekben nem voltak annyira boldogok, mikor vittem átszereltetni a 20"-os felnire az abroncsokat.)

1 hour ago, XCube said:

Az acélnak sem tesz jót a só. Cserébe általában kisebb, így kevésbé jellemző rá a lepadkázás és jól bírja a nagyobb ütéseket, ami alatt idomul és nem reped. De őt is érdemes télen dísztárcsa nélkül használni, mert az csak arra jó, hogy feltartson mindenféle szemetet a sóval együtt, aminek így elég ideje marad szétrohasztani a felnit.

A dísztárcsa szerintem általában is csak arra jó, hogy az ember elhagyja, vagy a parkolóban 3 másodperc alatt lepattintsák az egész szettet. A Corollán acélfelnik vannak, soha nem vettem hozzájuk dísztárcsát. Ha valakit nagyon zavar a látvány, le lehet fújni az acélt is.

Ettől függetlenül én alufelnis autóra nem vennék acélszettet télire, az olyan szegényházi megoldás. :D Főleg, hogy újabban a tél néha májusig tart, tehát legalább az év felében a télit kell az autón tartani.

1 hour ago, XCube said:

A VW már hosszú ideje MLB és MQB platformokkal dolgozik (és ezek különböző verzióival), amire a konszern összes autója épül.

Meg az MEB-re és PPE-re. :) De az MQB/MLB-éra előtt is platformstratégiával minimalizálták az alkatrész-fejlesztési költségeiket, már a '70-es évek eleje óta ezt csinálják. Ahogy egyébként minden más gyártó is.

Link to comment
Share on other sites

jagdtigger
1 hour ago, XCube said:

Az acélnak sem tesz jót a só

Ez igaz, viszont olcsóbb javítani....

 

21 minutes ago, Fujitsu said:

az olyan szegényházi megoldás.

Még jó hogy nem érdekel mit gondol a sok tudatlan ;) . Aki szeret alufelnit felújítgatni drágán az hagyja fönn nyugodtan, ja amúgy a gumi se köszöni meg az évente ismétlődő le-fel poént.

Link to comment
Share on other sites

Fujitsu
1 hour ago, XCube said:

Ezért is szorul olyan erősen a hurok a Daimler és a BMW nyaka körül... . A Daimler már reagált, de a BMW még ül a "babérjain".

Ez a két konszern elég jól elvan még, van egy relatíve stabil 3-4 milliárd eurós éves nyereségük a BMW esetében százmilliárdos, a Daimler esetén 150 milliárdos éves forgalom mellett. Ez nyilván kevesebb annál, amit az előző évtized bőséges éveiben produkáltak, hiszen szorongatja őket is a válság meg a szabályozói nyomás, de azért még bőven megélnek abból, amit csinálnak, nincsenek veszélyeztetve még a létükben.

Akik mostanában összeolvadnak, azoknál azért ez nem így van. A Stellantis márkáinak jelentős része pl. a puszta túlélésért küzd.

7 minutes ago, jagdtigger said:

Még jó hogy nem érdekel mit gondol a sok tudatlan ;) . Aki szeret alufelnit felújítgatni drágán az hagyja fönn nyugodtan, ja amúgy a gumi se köszöni meg az évente ismétlődő le-fel poént.

Én biztos nem fogok acélfelnikkel baszakodni alufelnis autón; tegye az, aki szeret fillért baszni. Az én hétéves autómon a gyári alufelnik vannak télen-nyáron, 160 ezer kilométer van bennük, semmi bajuk nincs. A Corollámon ellenben 12 éves korukra olyan állapotba kerültek az acélfelnik, hogy csak a szinterezés segített volna, de inkább vettem egy szett felújított felnit.

A gumik túlélik a szerelgetést, az autók elsöprő többségéhez csak egyetlen szett felni van. Nyilván jobb, ha van két szett felni, de nekem pl. nincs helyem tárolni; örülök, hogy a két autónak egyáltalán az abroncsait be tudom zsúfolni a pincehelyiség sarkába anyámnál. (Ahol én lakom, ott még pince sincs.) Majd ha egyszer lesz kertes házam garázzsal, akkor esetleg veszek még egy szett felnit.

Link to comment
Share on other sites

jagdtigger
25 minutes ago, Fujitsu said:

tegye az, aki szeret fillért baszni.

Éves szinten 20 kiló az messze nem fillérbaszás.... :dry:

 

34 minutes ago, Fujitsu said:

12 éves korukra olyan állapotba kerültek az acélfelnik

És foglalkoztál is vele menet közben vagy csak legyintettél és hagytad hogy egye az enyészet?

 

19 minutes ago, Fujitsu said:

Nyilván jobb, ha van két szett felni, de nekem pl. nincs helyem tárolni; örülök, hogy a két autónak egyáltalán az abroncsait be tudom zsúfolni a pincehelyiség sarkába anyámnál.

Ha befér felni nélkül azzal együtt is be kell férnie, ha csak nem nyomorítod meg őket..... :rolleyes: 

Link to comment
Share on other sites

Fujitsu
38 minutes ago, jagdtigger said:

És foglalkoztál is vele menet közben vagy csak legyintettél és hagytad hogy egye az enyészet?

Eleve tízévesen vettem az autót; nyilván már akkor sem volt makulátlan állapotban. Amúgy meg nem nagyon volt mit foglalkozni vele. Nyilván rendszeresen mostam, de kb. ennyit lehetett tenni érte.

Aztán két év múlva szólt a gumis, hogy ezzel most már kezdeni kell valamit. Utánanéztem, mennyiért szinterezik és lakkozzák, valami 6-8 ezer forint lett volna darabja. Inkább vettem egy felújított, hibátlan állapotú szettet darabonként 10 ezerért.

Totál felesleges túlaggódni ezt a kérdést. Egyszerűen tudomásul kell venni, hogy a felnik sem tartanak örökké, 10-12 év után nyugodtan lehet venni egy szett újat vagy felújítottat. A Focusomra egy szett vadonatúj, gyári, 16"-os acélfelni márkakereskedésből 80 ezer, aluból ugyanez 240 ezer forintba kerül. Még ez sem tragédia tízévente egyszer (egy szett normális abroncs is megvan már közel 200 rongy), de felújított verzióban nyilván olcsóbban is beszerezhető.

59 minutes ago, jagdtigger said:

Ha befér felni nélkül azzal együtt is be kell férnie, ha csak nem nyomorítod meg őket.....

Egymás tetején vannak fektetve, máshogy nem férnek be. Így semmi bajuk nincs, felnivel viszont garantáltan nem pakolnám őket egymásra, az nagyon masszív tömeget jelentene az alsókra.

Ezt sincs értelme túlaggódni, 6-7 évesnél idősebb abroncsot úgysem tetetek fel, ennyi szerelést meg simán kibír egy garnitúra. A centrírozás miatt meg úgyis évi kétszer megyek a gumishoz.

Link to comment
Share on other sites

Leon121

Téli gumi lesz, felni nélkül tárolva, elvileg ma hozzák, szerintem holnap felrakatom. 

Tegnap lemostam a járgányt, életem első autómosása volt. Mondjuk nem volt annyira rászorulva még, sáros időben nem használtam, esőben se még, inkább a garázs pora rakódott rá, de annyira kedvem volt autót mosni végre. :D 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
payskin

Segítsetek, légy szíves, ha van ötletetek...

Sztori: apámnak van egy NYOLC éves TDI Octaviája, ami elkezdte enni az olajat: kb. 1000 km alatt egyszerűen eltűnik az olaj az autóból, de nem az utcára folyik ki. Eltűnik. Apám nagyon rugalmatlan az ilyen dolgokban, kizárólag a márkaszervizbe hordja az autót, így ezúttal is így tett. A márkaszerviz elvégezte a nem tudom milyen szokásos dolgokat, és a panasszal kapcsolatban úgy találta, hogy a turbó állt a motorolajban, ezért kicserélték a komplett turbót az autóban. 900 ezer forint. Már ezen is felhorkantam, hogy na ne hát az autó nem ér annyit (Megnéztem, de ér, mondjuk nem sokkal többet, de olyan másfél millát még talán). Nagyobb probléma, hogy a probléma nem múlt el, ami látszólag egyáltalán nem aggasztja a márkaszervizt, készségesen felajánlották, hogy ez esetben akkor megbontanák a motort, alaphangon 600 ezer + amit találnak. 

Azt nem tudom, hogy mi a fenét lehet ilyenkor csinálni... Én alapnak gondolnám, hogy ha beviszem egy szervizbe a kocsit egy problémával, elkérnek 900 ezret a probléma megjavítására, és a probléma nincs megjavítva, telibe is szarom, mennyibe kerül megnyitni a motort, én már egyszer kifizettem ennek a problémának a javítását, ezúttal garanciában lesznek szívesen megoldani a dolgot, esetleg beszélgessünk arról, hogy felesben álljuk az újabb kört vagy valami. De ez, hogy mossuk kezeinket, kérjük csengessen még legalább 600 ezret, hátha második körben jó lesz, ez így egy kicsit meredek.

Nem ismertek esetleg megbízható skodást?

Link to comment
Share on other sites

jagdtigger

:blink:
1000 km az nagyon durva. Ott valami kegyetlenül engedi az olajat. Sajnos max csak tippekkel tudnék segíteni hogy mibe tudtok belenézni otthon házilag (bár már ez is necces mert a jó ég tudja milyen csavarokat használtak, szerelőkérdésbe már nem nagyon (ha jól emlékszem Pesti vagy környékbeli vagy, arra nem ismerek senkit se).

Link to comment
Share on other sites

Fujitsu

Márkaszervizben futószalagon foglalkoznak a problémákkal, az egyes műveleteknek meghatározott a normaidejük, amit beszoroznak a szerviz rezsióradíjával, és erre jön rá az alkatrész bruttó ára. Szóval az, hogy kifizetsz egy turbócserét, nem jelenti azt, hogy magát a problémát véglegesen meg is oldják ennyiért, ez csak annyit jelent, hogy beszerelték azt az adott új alkatrészt. Ha nem az okozta a problémát, akkor ennyitől nem is fog megoldódni.

Sajnos ez egy elég gyakori probléma sok szervizben, hogy találomra kicseréltetnek ezt-azt anélkül, hogy kinyomoznák a probléma eredetét. Futószalagon javítanak, sémákban gondolkoznak. Emiatt nem is feltétlenül mennék komolyabb nyomozást igénylő problémákkal márkaszervizbe, csak ha már tudom, konkrétan mit kell kicseréltetni. Vagy ha tudom, hogy valahol jó diagnoszta dolgozik.

Nem ismerek konkrétan független javítót, aki VW-ben utazik, de a Novoth eléggé sokat foglalkozik ezekkel a motorokkal (1.6 CR TDI és 2.0 CR TDI, EA288), egy telefont megér: http://www.novothauto.hu/

Márkaszervizből az Óbudaiban ismertem a Hőnig Antalt, az egy jó fej csávó, de nem tudom, ott van-e még. Meg persze ők is kib.aszott drágán dolgoznak, mint minden márkaszerviz, én flottás autókat hordtam hozzájuk anno.

Első körben még nem bontanám meg a motort, bele kéne nézni endoszkóppal a hengerekbe, lehet, valami triviális tömítetlenségi probléma van. Kéne egy kompressziómérés meg egy élőadatos diagnosztika is, ilyen olajfogyasztási tempó mellett biztos, hogy az EGR nem boldog, meg persze a kipufogógáz-utánkezelő rendszerek sem. Ezeket az alapvizsgálatokat bármilyen valamirevaló műhelyben el kell tudniuk végezni.

Egy 2013-as dízel Octavia egyébként 2-3 milliót is megérhet még, futásteljesítmény, felszereltség és állapot függvénye. (Ha ez még a 2. generáció, akkor kicsit kevesebbet, abban az évben volt a modellváltás.)

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
payskin

Csak annyi, hogy eltelt két hét, apám főleg alibiből körbetelefonált néhány szervizt (mert valójában soha nem akarta volna odavinni a kocsit), de sehol nem mondtak neki semmi biztatót, úgyhogy azért a szervizek is megérik a pénzüket -- vagy inkább az lehet, hogy amúgy is annyi a meló, hogy belefulladnak, és leszarják a telefonon kérdezősködő hozzánemértőt. Még a híres, határ menti szlovák szervizt is sikerült elérni (amit általában ajánlani szoktak, mert szépen dolgoznak és feleannyiért, mint itthon a márkaszervizek), de azt mondták, hogy 2-3 hétre tudják vállalni a kocsit, és ötletük sincs, mi a probléma. 

Úgyhogy tegnap apa levitte ide az újpalotai márkaszervizbe, ahova amúgy is hordta az autót. Szétszedték, és azt mondták, hogy hát nagyon sajnálják, de a múltkori alsó hangon 600 ezer, az most már inkább 1 millió, mert nem elég a nem-tudom-milyen-gyűrűket cserélni, mert körülötte annyira elkopott a nem-tudom-mi, hogy azokat is kompletten cserélni kell. 

Szerintem, ha igaz egyáltalán, és nem átverik, akkor is iszonyú gáz, hogy 2021-ben egy 8 éves Octaviával ilyesmi előfordulhat, hogy 2 millát kell csak motorra (meg turbóra) költeni (bár a történtek fényében kétséges, hogy tényleg kellett-e turbót cserélni az autóban).

Az a meglátásom, hogy ez is olyan, hogy ha van megbízható, autóhoz értő ismerősöd vagy te magad jobban értesz hozzá, akkor lehet, hogy negyed ennyiből megúszod, vagy ha nem is, legalább biztosabb lehetsz benne, hogy nem vernek át. Egyébként meg balek vagy, fizess. :( 

Link to comment
Share on other sites

Fujitsu

A 8 évnél sokkal érdekesebb infó lenne a futott kilométerek száma és a használat módja. Rendeltetésszerű használat mellett a dugattyúgyűrűk nem szoktak egyhamar elkopni, egy motorblokk nem ritkán több százezer kilométert is elmegy megbontás nélkül. Ezeknél a modern dízeleknél (meg a korszerű benzineseknél is) van egy csomó taposóakna, ami meghibásodás esetén nagyon költséges javítást eredményezhet (kipufogógáz-utánkezelő rendszerek, piezoinjektorok, nagynyomású keverékképző rendszer, turbó, kettős tömegű lendkerék), de maga a blokk nem szokott problémás lenni. Szóval ez csakugyan érdekes.

Vannak motorkonstrukciók, amelyekben alultervezték a dugattyúgyűrűket (pl. a Toyota egyes VVT-i benzinmotorjai), ezért a blokk hajlamos lehet az olajfogyasztásra, de a VW EA288-ra ez abszolút nem jellemző. (Ha ez az a motorcsalád, de az EA189 sem olajfogyasztós.) Szóval ez vagy valami egyedi meghibásodás, vagy az üzemeltetési körülmények voltak nagyon masszívan kedvezőtlenek. Ha márkaszervizbe hordtátok, akkor valószínű, hogy megkapta az előírásszerű karbantartást, bár ott is előfordulhatnak trógerek.

Az esélyes, hogy a turbócsere szükségtelen volt, ott azért állhatott az olaj, mert az égéstérből nem tudta kellő mértékben eltávolítani az olajlehúzó gyűrű. Ezért kellett volna egy kompressziómérés, mielőtt bármihez hozzányúlnak, abból látszódnia kellett volna a csökkent nyomásnak azokban a hengerekben, amelyekben kopottak a gyűrűk.

Link to comment
Share on other sites

XCube

@payskin Mennyit futott az autó?

Link to comment
Share on other sites

payskin

Nem tudom fejből, majd megkérdezem. :hmm:

Link to comment
Share on other sites

Lord_KROK
On 12/2/2021 at 10:20 AM, payskin said:

Csak annyi, hogy eltelt két hét, apám főleg alibiből körbetelefonált néhány szervizt (mert valójában soha nem akarta volna odavinni a kocsit), de sehol nem mondtak neki semmi biztatót, úgyhogy azért a szervizek is megérik a pénzüket -- vagy inkább az lehet, hogy amúgy is annyi a meló, hogy belefulladnak, és leszarják a telefonon kérdezősködő hozzánemértőt. Még a híres, határ menti szlovák szervizt is sikerült elérni (amit általában ajánlani szoktak, mert szépen dolgoznak és feleannyiért, mint itthon a márkaszervizek), de azt mondták, hogy 2-3 hétre tudják vállalni a kocsit, és ötletük sincs, mi a probléma. 

Úgyhogy tegnap apa levitte ide az újpalotai márkaszervizbe, ahova amúgy is hordta az autót. Szétszedték, és azt mondták, hogy hát nagyon sajnálják, de a múltkori alsó hangon 600 ezer, az most már inkább 1 millió, mert nem elég a nem-tudom-milyen-gyűrűket cserélni, mert körülötte annyira elkopott a nem-tudom-mi, hogy azokat is kompletten cserélni kell. 

Szerintem, ha igaz egyáltalán, és nem átverik, akkor is iszonyú gáz, hogy 2021-ben egy 8 éves Octaviával ilyesmi előfordulhat, hogy 2 millát kell csak motorra (meg turbóra) költeni (bár a történtek fényében kétséges, hogy tényleg kellett-e turbót cserélni az autóban).

Az a meglátásom, hogy ez is olyan, hogy ha van megbízható, autóhoz értő ismerősöd vagy te magad jobban értesz hozzá, akkor lehet, hogy negyed ennyiből megúszod, vagy ha nem is, legalább biztosabb lehetsz benne, hogy nem vernek át. Egyébként meg balek vagy, fizess. :( 

Az a legnagyobb baj, hogy nem a probléma kijavításáról volt szó, leírásod alapján, hanem arról, hogy "a turbó állt a motorolajban, ezért kicserélték a komplett turbót az autóban". Kicserélték a turbót? ki. Megoldódott a probléma? Sajnos nem. 
De ahogy Fujitsu is írta, norma idők vannak, (már számítógép javításnál is kezdem ezt tapasztalni, csak ott anyagilag sokkal kisebb a tét), ami valószínűleg annak is köszönhető, hogy kevés a szervíz és a szakképzett munkaerő, ezért túl vannak terhelve, és sokszor nem az a cél, hogy megjavítsák az autót, hanem, hogy mi hamarabb eltűnjön onnan miután fizetett. 

Egyébként kiváncsi lennék rá, hogy mit léptek volna arra, hogyha pl nekem azt mondja, hogy 600ezer szétszedni a motort, majd azt hogy inkább 1 milla, hogy azt mondom, hogy akkor hagytátok volna a francba?
Azért ezek nem kis pénzek, 600 ezer önmagában sem, de nem hiszem, hogy sok olyan átlag ember van, akinek 400 ezer ft-on ne húzódna fel a szeme, pláne, ha ez pluszban értendő(!) az amúgy sem kevés mellé. 
Ráadásul mint írtad, lassan ott tartunk, hogy annyit (sem) ér az autó amennyit rákölt.  Ezután csak veszteséggel tud kiszállni belőle ... 
Én meg azon gondolkodom, lassan ideje lenne átképezni magam, ha autószerelővé nem is (mai autók már bonyolultak nem tudod csak úgy megcsinálni, karosszéria lakatossá, azokhoz is több hetes sorok állnak, aztán egy két hetes melóért elkéri egy féléves fizetés összegét ... 

Link to comment
Share on other sites

Fujitsu
4 hours ago, Lord_KROK said:

De ahogy Fujitsu is írta, norma idők vannak, (már számítógép javításnál is kezdem ezt tapasztalni, csak ott anyagilag sokkal kisebb a tét), ami valószínűleg annak is köszönhető, hogy kevés a szervíz és a szakképzett munkaerő, ezért túl vannak terhelve, és sokszor nem az a cél, hogy megjavítsák az autót, hanem, hogy mi hamarabb eltűnjön onnan miután fizetett. 

Nem, a normaidő célja a munka tervezhetősége, és ez nem a szervizek heppje. A gyártó mindenhez részletes szerelési utasításokat készít a szerelők számára, és meghatározza az egyes elvégzendő műveletek időigényét. Így lehet előre megmondani, hogy az adott művelet mennyibe fog kerülni, mert a gyártó meghatározza a szükséges szerelési lépéseket, azok sorrendjét, eszköz- és időigényét, így a végére kijön, hogy az egyes műveletek teljes költsége összesen mennyi.

Ez fontos a szerviznek, hogy kalkulálni tudjon a kapacitásával, és annak megfelelően adjon időpontot, vállaljon határidőt. Fontos az ügyfélnek, különösen a flottaüzemeltetőknek, hogy a karbantartási költségek tervezhetők legyenek, előre tudható legyen, hogy melyik kötelező szerviz mennyibe fog kerülni, az operatív lízing időtartama alatt összesen mennyit kell erre költeni, és ennek megfelelően határozza meg a bérleti szolgáltatás díját. És fontos a gyártónak is, hiszen a garanciában elvégzett javítások, visszahívások költségeit mind neki kell kifizetnie a szervizeknek; neki is tudnia kell, miért és mennyit fizet ki. Persze a szerviz, ha akar, adhat az ügyfélnek pici kedvezményt egy-egy művelet normaidejéből, vannak szervizakciók, egyedi kedvezmények, ilyesmik. A márkaszervizben, ahová a Toyotát hordjuk, jóban vagyok a munkafelvevővel, néha nem számláznak ki egy-egy műveletet (vagy kevesebb munkaórát számláznak), hogy enyhítsenek egy picit a végösszegen, ami azért így is elég combos szokott lenni. (Öreg autó, ez van. Tavaly 700 ezer volt a végösszeg, egy évvel korábban 250. Valahol 800 ezer körül tudnám eladni a komplett autót mostanság.)

A márkaszervizekkel az alapvető probléma az, hogy a munkájuk elsöprő hányada futószalagon, központilag kiadott szerelési utasítások alapján végezhető, normaidőre elszámolt robotmunka. Ennélfogva az egyedi, nehezen megfejthető eredetű, komplex meghibásodások szisztematikus, aprólékos feltárása nem kimondottan az ő asztaluk. Tipikus tüneteket keresnek, sztereotipikus megfejtéseket adnak. Olaj a turbóban? Csere! Meg sem nézzük, megvan-e egyáltalán a kompresszió a hengerekben, és nem valahonnan máshonnan dől-e az olaj a turbinaoldalra – hiszen megszoktuk, hogy a kopott turbó hordja az olajat, biztos ez lesz a gond. Ha meg mégse, akkor majd vizsgálódunk tovább, és cseréljük, amit találunk, az ügyfél meg majd fizet.

Ezért van az, hogy a Balázs által leírtak sajnos egyáltalán nem ritka tapasztalatok a szervizekkel: találomra kicseréltetnek ezt-azt, mert "biztos ez a hiba", aztán ha mégsem, akkor kifizettél egy valag pénzt, kicseréltek valamit totál feleslegesen, és még csak meg sem oldották a problémádat. Igazságtalan lenne persze a márkaszervizeket kipécézni, a független szervizek nagy részében is hibakódolvasó szakmunkások dolgoznak valódi diagnoszták helyett. Mert igen, 10-ből 8-szor megmondja a hibakód, hogy mi a baj, nem kell nagyon törpölni rajta, de a maradék 20%-ban komplexebb a probléma, nem fog rávezetni a hibakód, mélyebb vizsgálódás kell élőadattal, műszeres mérésekkel, cserealkatrészek próbálgatásával. Na, itt már megáll a tudomány, ehhez már valódi szakértelem, tapasztalat és persze némi ötlet is kell.

Ha szerencséd van, akkor olyan szervizhez kerülsz, ahol jó diagnoszta dolgozik, de az ilyenek (vagy az ilyesfajta ambícióval rendelkezők) nagy része hamar megunja az olajcserélő szakmunkás szerepkört a márkaszervizekben, és inkább önálló praxist visz, ahol specializálódik egy-egy problématípusra. Az ilyeneket érdemes felkeresni, ha valami egyedi gondod van; a márkaszervizekre meg érdemes ráhagyni az alkatrészcseréket és a sztenderd karbantartásokat. (Azokat ők tudják jól, gyári utasítás alapján, gyári alkatrészekkel, gyártói adatbázisban rögzített módon.)

De persze ez is csak egy általános elgondolás, vannak azért márkaszervizekben is nagyon ügyes srácok, jó diagnoszták, segítőkész arcok. Nem mindig jön be a sztereotípia. Nekem márkaszervizben is egy csomó olyasmit megcsináltak fillérekből, amire a szerelési utasítás a csere lett volna méregdrágán. A Novoth Tibor is több autótechnikás cikkében említett olyan eseteket, amikor márkaszervizekben segítettek neki megfejteni egy-egy olyan problémát, amivel ő egyedül már nem boldogult. Szóval ez abszolút nem fekete-fehér. Meg aztán a márkaszervizekben rengeteg a típusspecifikus tapasztalat, folyamatosak a továbbképzések, és ismerik a típusra jellemző hibákat is, szóval nem teljesen elvetendő ötlet odamenni egyedi(bbnek gondolt) hibával sem. Ha úgy döntesz, hogy független szervizhez fordulsz, akkor is olyanhoz célszerű, aki az adott gyártóra / típusra specializálódott.

4 hours ago, Lord_KROK said:

Egyébként kiváncsi lennék rá, hogy mit léptek volna arra, hogyha pl nekem azt mondja, hogy 600ezer szétszedni a motort, majd azt hogy inkább 1 milla, hogy azt mondom, hogy akkor hagytátok volna a francba?

Akkor összerakják úgy, ahogy van, és csak a 600-at fizeted, viszont a probléma sem oldódik meg.

4 hours ago, Lord_KROK said:

Ráadásul mint írtad, lassan ott tartunk, hogy annyit (sem) ér az autó amennyit rákölt.  Ezután csak veszteséggel tud kiszállni belőle ... 

Ez sajnos így működik, minél idősebb / elhasználtabb az autó, annál inkább. Az olyan autóból, amit nem befektetésnek veszel, hanem használod, garantáltan csak veszteséggel tudsz kiszállni. (Néhány speciális esettől eltekintve.) Ilyenkor inkább a használati érték a mérvadó, nem pedig a piaci. A piac azt már soha nem fizeti ki neked, amennyit ráborítottál a szervizelésre.

4 hours ago, Lord_KROK said:

Én meg azon gondolkodom, lassan ideje lenne átképezni magam, ha autószerelővé nem is (mai autók már bonyolultak nem tudod csak úgy megcsinálni, karosszéria lakatossá, azokhoz is több hetes sorok állnak, aztán egy két hetes melóért elkéri egy féléves fizetés összegét ... 

Mindig érdemes képezni az embernek önmagát. Az autószerelő és a karosszérialakatos is hiányszakma, jól lehet keresni mindkettővel. Persze a márkaszervizekben manapság jellemző, 25 ezer forint környéki rezsióradíjaknak csak egy kis töredéke a bérköltség, ott rengeteg egyéb kiadás is van, de ezzel együtt is korrekt összegeket lehet keresni ezeken a területeken munkavállalóként.

Link to comment
Share on other sites

jagdtigger

Sok sikert a jelentkezéshez, szűz örömlányt keres mindenki nagy tapasztalattal....

Link to comment
Share on other sites

Fujitsu

Az első pár ajánlat a Profession.hu-ról:

https://www.profession.hu/allas/autoszerelo-gepjarmu-diagnosztikai-szerelo-carnet-triplex-kft-budapest-1760590/
https://www.profession.hu/allas/autoszerelo-gepjarmuszerelo-mentes-es-tarsai-kft-budapest-1775623
https://www.profession.hu/allas/autoszerelo-es-autovillamossagi-szerelo-munkatars-carnet-for-top-kft-gyor-1758458

Egyikhez sem kell tapasztalat, pályakezdőket is várnak. Olyan munkaerőhiány van, hogy ez már rég nem reális elvárás.

Ami még eszembe jutott:

On 12/2/2021 at 3:11 PM, payskin said:

Nem tudom fejből, majd megkérdezem. :hmm:

Ha a rendszámot tudod, akkor meg tudod nézni JSZP-n, mennyi volt a kilométeróra állása a legutóbbi műszakin. Meg akkor már egy motorkódot is írhatsz érdekességképpen.

Link to comment
Share on other sites

jagdtigger

2012-be se volt sokkal jobb a helyzet mégse "kellettem" senkinek se, interjúig se jutottam el mert ujonccal nem foglalkoznak...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...