Jump to content
GSForum - Segélyvonal

Settlers


Pasolinifan

Recommended Posts

XCube
1 hour ago, payskin said:

Az OpenTDD mind a mai napig az egyik kedvenc játékom, amivel, ha épp rám jön, napokig tudok játszani. Csak a vonatforgalom megszervezése, a hatékony állomások, a különböző egymásra épülő iparágak, ezernyi lehetőség, óriásira növő városok buszjáratai. Zseniális cucc, és mind a mai napig fejlesztik lelkes figurák, ingyen és bérmentve. 

Sokáig inkább a DOS verzióval játszottam, később viszont én is áttértem az OpenTTD -re praktikussági okokból. Szerencsére támogatja a régi asseteket és zenéket, amitől én semmiképpen nem akarok megválni :) .

Annak idején a Locomotion -t is nagyon vártam, de a megjelenés után sosem álltam át, az valahogy már nagyon nem az volt, amit a TT képviselt. Nem volt rossz, de nem tudtam úgy "kitombolni" magam benne, inkább olyan érzést adott, mintha Chris Sawyer belekényszerítette volna a TT -t a RCT motorjába különösebb finomhangolás nélkül, ami elvitte a méretarányokat. A játékmechanika sem maradt a régi és számomra ez nem a pozitív irány volt.

1 hour ago, payskin said:

Nagyon sokan, akik játszottak az első két résszel,  nem szerették a 3-at és a 4-et részben a megváltozott grafika, de főleg a megváltozott játékmechanika miatt. Az úthálózat kiépítése, a kis muksók, akik két csomópont között viszik a nyersanyagot, alapvető fontosságú volt az 1-2-ben, úgy is mondhatjuk, hogy ettől volt Settlers a Settlers, és ez teljesen elveszett a 3-ra. Érdekes volna egyszer meghallgatni az eredeti fejlesztőket, de erős a gyanúm, hogy ez a fajta nyersanyaghordozás a csomópontok között egy programozástechnikai egyszerűsítés volt: a játékból teljesen hiányzott a nyersanyag-szállítási logika, csak azt tudta, hogy a játékos által kiépített útvonalon szállítson. Ha a játékos szar úthálózatot épített, szarul mentek a dolgok.

A Settlers 3-ra le tudták programozni ezt a logikát, ezért nem volt szükség többet arra, hogy a játékos építsen utat, sem arra, hogy minden útnak legyen egy gazdája, aki azon fel-alá rohangál. Hogy mennyire nem volt szofisztikált a dolog, az az éles sarkokon látszódott, ahol be tudtak dugulni a muksók. Ha épp pofán verted valahol az ellenfelet, és lerombolódtak az épületei, több tucat cipelő indult el magától az ellenséges területeken heverő fontosabb nyersanyagokért. De bizonyos pontjain a pályának, például hegyeken, csak egy settler fért át, ilyenkor csúnyán feltorlódtak, bedugultak.

Mivel én a 3-assal játszottam először, számomra ez az alap, ezt a játékélményt keresem minden további Settlersben. De emellett természetesen végigjátszottam a Settlers II 10th anniversaryt is, és nagyon tetszett. Pontosan értem, hogy mit veszítettek el azok, akik az eredeti Settlersszel kezdtek játszani anno.

Éppen ezért is sajnálom, hogy sosem voltam képes félretenni a grafikával való problémáimat, a második részben (ahol jóval nagyobb térképeken is zajlottak az események, mint az elsőn) nagyon előjött az általad említett úton szállítás minimalista mivolta, nem egyszer kellett lebontanom vagy újraszerveznem kevésbé használt úthálózatokat, hogy gyorsabban tudjak továbbterjeszkedni.

Ki tudja, lehet hogy ráadom a fejem és előveszem a harmadik részt, ott pihen a polcon nagy papírdobozban (respect buy volt).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Dávid Csaba
On 3/17/2022 at 4:04 PM, XCube said:

Éppen ezért is sajnálom, hogy sosem voltam képes félretenni a grafikával való problémáimat, a második részben (ahol jóval nagyobb térképeken is zajlottak az események, mint az elsőn) nagyon előjött az általad említett úton szállítás minimalista mivolta, nem egyszer kellett lebontanom vagy újraszerveznem kevésbé használt úthálózatokat, hogy gyorsabban tudjak továbbterjeszkedni.

Nekem a The Settlers II  marad az igazi Settlers. Nézegettem az utódait is, de már grafika terén sem találkoztak az ízlésemmel. Másrészt, nekem kell a bénácska úton szállítás, a zászlók, meg minden, ami miatt fiatal(bb) korom egyik nagy kedvence volt. Élvezem az úthálózat építését, a termelési lánc egymásutániságának megteremtését, az épületek helyének optimalizálást, a szükség szerinti újratervezést, az apró poénokat stb. Nekem ez az egyik nyugi időszak. Sokszor húzom-nyúzom a pályát, amennyire lehet, 8-10 óra simán rámegy egyik-másikra. Nem kizárt, hogy egyszer nekifutok a III. résznek is, de az még odébb van.

Link to comment
Share on other sites

payskin
7 hours ago, Dávid Csaba said:

Nem kizárt, hogy egyszer nekifutok a III. résznek is, de az még odébb van.

Nagyon tudom ajánlani. Nincs benne a régi útmenedzselés, ami miatt sokan nem szerették, de a grafika aranyosabb lett, és ez a fajta nagyon nyugis pályánkénti 1-2 órás játékmenet, a termelési optimalizálás viszont ugyanúgy benne van, még az apró poénok is.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dávid Csaba
2 hours ago, payskin said:

Nagyon tudom ajánlani.

Adok a véleményedre, behúztam.

Link to comment
Share on other sites

payskin

Jaj, nem tudom, melyik változatot, de az Ubisofttól a History Editiont érdemes, mert abban van normális full HD támogatás.

---

Eh, máris túl sokat beszéltünk róla, muszáj voltam azonnal játszani is vele egy kicsit... :D Imádom ezt a játékot.

image.png

Link to comment
Share on other sites

XCube

Basszus a képet meglátva nekem is megjött hozzá a kedvem. Így nagyobb felbontásban már a grafikával sincs olyan nagy problémám.

Link to comment
Share on other sites

payskin

Kampány első két pálya, huss, három óra... :D

 

Link to comment
Share on other sites

Dávid Csaba

Egy gondom van: alig tudom megkülönböztetni a settlereket egymástól.

Link to comment
Share on other sites

payskin

Ez több szempontból sem para. Egyrészt be tudsz zoomolni idáig, ha jobban akarod látni, hol mi történik:

image.png

Másrészt a Settlers III jelentősen különbözik a többi stratégiától abban, hogy itt nem tudod kiválasztani és irányítani egyesével a telepeseket (mindjárt mondom a kivételeket), mindenki teszi a dolgát automatikusan. Ami a fő dolgod, hogy meghatározd, hogy milyen épületek épüljenek és hova. Amint leraktál mondjuk egy favágó házikót, a népben mozgolódás támad, és a muksók, akik eddig nem csináltak semmit, lapátot, kalapácsot és nyersanyagot ragadnak, a lapátosok kiássák az alapot, a cipelők odaviszik az épülethez szükséges követ és fát, az építők pedig megépítik. Mikor a ház elkészült, egy éppen semmit sem csináló emberke észbe kap, elmegy egy baltáért, és instant átváltozik favágóvá, beköltözik a házba, és ő onnantól ott él, és teszi a dolgát. Annyi ráhatással lehetsz rá, hogy be tudod állítani a munkaterületét, esetleg ha nincs szükség fára, akkor szüneteltetheted a fakitermelést.

Az, hogy hány emberkéből lesz ásó és építő általában attól függ, hogy van-e még gazdátlan lapát és kalapács. Ezeket utólag tudsz gyártatni a szerszámkováccsal (ebben van is egy csapda, tudniillik hiába építed meg a szerszámkovács házát, neki is kell egy kalapács, és ha nem maradt, akkor üres marad ház). Másrészt te is tudod szabályozni az egyik menüben százalékosan. hogy az aktuális népesség maximum hány százaléka lehet ásó, építő és minimum hány százaléka lehet cipelő. Fontos, hogy ezeknek a fickóknak laknia kell valahol: tipikusan lakóházakban, úgy is kerülnek bele a játékba, hogy megépítteted valamelyiket a háromféle méretű lakóház közül. 

Szóval a melók nagyjából automatikusak a játékban. Kivéve három olyan speciális foglalkozás, amit te tudsz kiosztani épp nem dolgozó, álldogáló telepeseknek, majd ezután őket már ki tudod jelölni, mozgatni és konkrét munkát tudsz rájuk bízni. A geológust el tudod küldeni hegyre, hogy térképezze fel, hova milyen bányát lehetne építeni. Tudsz csinálni felfedezőket (pioneert), akikkel a területedet határoló színes kis kockákat tudod kijjebb pakoltatni, így megnövelve a rendelkezésedre álló területet (Terjeszkedni, egyébként, katonai tornyokkal lehet, de nézd meg a tutorialt, az gyönyörűen elmagyarázza.) Fontos, hogy az inaktív felfedezőket vissza tudod változtatni inaktív semmittevőre, akikből nagyon hirtelen cipelő lesz, amint valami cipelési munka támad valahol. A harmadik foglalkozás, amit csinálhatsz, a kém. Neki két jó tulajdonsága is van, egyrészt nagy területet belát, tehát még fel nem fedezett területre küldve, láthatod, hogy merre érdemes terjeszkedni, hol vannak mondjuk hegyek, erdők vagy nagyobb üres mezők. A másik jó tulajdonságuk, hogy ellenséges területen felveszik az ellenség színét, és cipelőnek álcázzák magukat, így lophatsz velük nyersanyagot az ellenségtől. (Meg ő is tőled.) Ez ellen katonákkal lehet védekezni, ők ugyanis kiszúrják a kémeket.

És ha már szóba jött a katonaság: na ők azok még, akiket ki tudsz jelölni és mozgatni a játékban, jobbára azt meghatározva, hogy hol várakozzon a csatába indulásra, vagy mit támadjon meg. Katonák (általában) automatikus toborzással jönnek létre: a fegyverkovács legyárt egy kardot, íjat vagy lándzsát, arra jön egy cipelő muksi, felkapja, elviszi a kiképző táborba, ott lerakja, és hipp-hopp katonává változik. Amikor építesz egy tornyot (ebből is három különböző méretű van), abba be kell költözzön egy katona, hogy a területed megnőjön. Ez általában automatikus, kivéve, ha nincs közelben senki, ilyenkor neked kell útbaigazítani egy kardos fickót, hogy eltaláljon az üres toronyig. Illetve még egy fontos dolog, hogy a tornyokban be tudod állítani, hogy hányan védjék, így extra katonák indulnak el oda beköltözni (lándzsások, illetve a torony tetejébe íjászok, akik már távolról vadásszák a rájuk támadó ellent).

Szóval, oda akarok kilyukadni, hogy nem kell úgy látni a telepeseket, mind mondjuk az Age of Empires-ben minden egyes dolgozót, hogy valami munkát adj neki. Itt ez egy kicsit másképp működik. Ettől is nyugisabb ez a játék. :)

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...