Jump to content
GSForum - Segélyvonal

Autó- és motorversenyzés


TaviG

Recommended Posts

jardo

A másik Audi is... jó kis verseny ez eddig nekik. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

_L_

Na, 10. Audi gyõzelem, ha a Bentley néven uindul R8-ast is beszámítjuk. K*rvaboldog vagyok :D:D:D Utolsó 1 órát végigizgultam :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hanni

Norberto az utolsó fél körön valószínûleg átnyomta a padlólemezen a gázt :B

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
jardo

Éppen ma 10 éve, hogy a CART elsõ európai futamán, a németországi Lausitzringen Alex Zanardi egy szörnyû balesetben elveszítette mindkét lábát.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
jondavis2

Mai (azaz tegnapi) nap folyamán terep rali OB ment keresztül szerény kis falucskánkon, elég veszélyes "kis" gépek száguldoztak. Hummer H2-től kezdve, Szalay-ék Opeljén keresztül volt minden. Ja, és persze egy pár quad, meg kb. 2 cross motor. B) Faterral ki is bringáztunk az egyik ponthoz, ahol keresztül haladtak, hát elég brutál látványban volt részünk, na meg valami iszonyat sok porban :D

Nem tudom, hogy látható-e, de felpakoltam facebookra egy pár képet, gondoltam megosztom veletek is:

itt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
jardo

Az Indy 300 las vegasi futamán elhunyt az IndyCar 2005-ös bajnoka, Dan Wheldon. A baleset a verseny 12. körében történt, amikor is összesen 15 autó rohant egymásba, több közülük a levegõbe repült, a falnak csapódott és kigyulladt. A versenyt piros zászlóval félbeszakították, majd a mentés után Wheldont mentõhelikopterrel szállították kórházba, ahol azonban már nem tudták megmenteni az életét. Azt, hogy halálát pontosan mi okozta, egyelõre nem hozták nyilvánosságra, az orvosok csak annyit árultak el, hogy a pilóta rendkívül súlyos sérüléseket szenvedett. Miután a helyszínen hivatalosan is bejelentették a pilóta halálhírét, a versenyt nem folytatták, versenyzõtársai pedig 5 tiszteletkört tettek meg, miközben a csapatok tagjai, a pálya személyzete és a széria legfontosabb emberei díszsorfalat álltak a boxutca falánál. Dan Wheldon legnagyobb sikere az IndyCar bajnoki címe mellett a 2005-ös és 2011-es Indianapolisi 500 megnyerése volt. 33 évet élt.

Sn08nh7zoto

Link to comment
Share on other sites

jardo

A videó a tiszteletkörökrõl:

vAYA-GMkSJA

Az autosport.com értesülései szerint az okozhatta a pilóta halálát, hogy a falnak csapódás és a szaltók miatt az autó felsõ része, köztük a bukókeret is súlyosan megsérült, és mint tudvalévõ, a formaautóknál ez az egyetlen része a kocsinak, ami a versenyzõ fejét védi az autó felborulása esetén, így minden bizonnyal nem sok esélye volt a túlélésre a pilótának.

A balesettel kapcsolatban több versenyzõ is megszólalt egyébként, volt, aki azt mondta, amikor a baleset után a következõ körben visszaértek az ütközés helyszínére, a pálya szabályos csatatérnek nézett ki, rommá tört, égõ roncsokkal és törmelékekkel mindenfelé. A legvelõsebben talán Dario Franchitti, Wheldon korábbi csapattársa és jó barátja fogalmazta meg a lényeget: "We put so much pressure on ourselves to win races and championships and today it doesn't really matter." Azért mennyire megható már látni a videóban, ahogy mindenki díszsorfalat áll, és még a rivális csapatok tagjai is megsiratják Wheldont.

Link to comment
Share on other sites

Lord_KROK

Az Indy 300 las vegasi futamán elhunyt az IndyCar 2005-ös bajnoka, Dan Wheldon. A baleset a verseny 12. körében történt, amikor is összesen 15 autó rohant egymásba, több közülük a levegőbe repült, a falnak csapódott és kigyulladt. A versenyt piros zászlóval félbeszakították, majd a mentés után Wheldont mentőhelikopterrel szállították kórházba, ahol azonban már nem tudták megmenteni az életét. Azt, hogy halálát pontosan mi okozta, egyelőre nem hozták nyilvánosságra, az orvosok csak annyit árultak el, hogy a pilóta rendkívül súlyos sérüléseket szenvedett. Miután a helyszínen hivatalosan is bejelentették a pilóta halálhírét, a versenyt nem folytatták, versenyzőtársai pedig 5 tiszteletkört tettek meg, miközben a csapatok tagjai, a pálya személyzete és a széria legfontosabb emberei díszsorfalat álltak a boxutca falánál. Dan Wheldon legnagyobb sikere az IndyCar bajnoki címe mellett a 2005-ös és 2011-es Indianapolisi 500 megnyerése volt. 33 évet élt.

Már pusztán attól a ténytől, hogy 15 autó egymásba rohant szerintem attól meg kellett volna szakítani a versenyt (hát az vagy a fél mezőny) na meg rengeteg idő míg a pályt egy ilyen nagy baleset után letakarítják.

RIP Dan Wheldon :(

Link to comment
Share on other sites

jardo

Már pusztán attól a ténytõl, hogy 15 autó egymásba rohant szerintem attól meg kellett volna szakítani a versenyt (hát az vagy a fél mezõny) na meg rengeteg idõ míg a pályt egy ilyen nagy baleset után letakarítják.

RIP Dan Wheldon :(

Ember, te mégis mirõl beszélsz? Tudsz olvasás után szöveget értelmezni? :unsure: A baleset után azonnal megszakították a versenyt piros zászlóval. ;) A romok eltakarítása után viszont simán folytatódhatott volna a verseny, Wheldon halála miatti tisztelgésbõl törölték végül a futamot.

F.aszságot ne kommenteljél már, ha nem tudsz értelmeset hozzászólni.

Link to comment
Share on other sites

Lord_KROK

Ember, te mégis miről beszélsz? Tudsz olvasás után szöveget értelmezni? :unsure: A baleset után azonnal megszakították a versenyt piros zászlóval. ;) A romok eltakarítása után viszont simán folytatódhatott volna a verseny, Wheldon halála miatti tisztelgésből törölték végül a futamot.

F.aszságot ne kommenteljél már, ha nem tudsz értelmeset hozzászólni.

A megszakjítás alatt azt értelmeztem, hogy nem is folytatják tovább.

Mert ha folytatják akkor nem "megszakítás" hanem "szüneteltetés" szerintem.

Mások nem sérültek meg? (gondolom igen, már csak ezért is lenne nehéz folytatni a versenyt egy ilyen baleset után)

Link to comment
Share on other sites

jardo

A piros zászlós megszakítás azt jelenti, hogy leállítják a versenyt. Ezek után mindig a versenyirányítás dönti el, hogy késõbb újraindítják-e vagy nem. Ebbõl a szempontból teljesen irreleváns, hogy hányan esnek ki vagy hogy hányan sérülnek meg. Ez maximum befolyásolhatja a döntéshozókat, de semmiképpen sem jelenti azt, hogy emiatt kötelezõ lenne elrendelni, hogy a verseny nem folytatódhat. (Jelen esetben a maradék 19 versenyzõ folytathatta volna a versenyt, miután eltakarították a romokat, de Wheldon iránti kegyeletbõl úgy döntöttek, nem indítják újra a futamot, hanem megteszik azt az 5 tiszteletkört.)

Egyébként a kérdésedre válaszolva: de, többen is megsérültek a balesetben, a 15 érintett közül ugye Wheldon meghalt, rajta kívül pedig még 3 versenyzõ került kórházba, közülük egyet el is engedtek a kivizsgálás után, a másik kettõt pedig benntartották éjszakára.

Link to comment
Share on other sites

jardo
"Wheldon died of blunt force trauma to the head." Magyarán szólva a fejét ért nagy erejû ütés okozta a halálát. (Valahol olyat is olvastam, hogy valamilyen alkatrész átszakította a sisakrostélyt és ez okozott végzetes sérülést, mint anno Sennának is, de ezek szerint akkor ez a feltételezés csak találgatás volt.)
Link to comment
Share on other sites

Lord_KROK

Egyébként a kérdésedre válaszolva: de, többen is megsérültek a balesetben, a 15 érintett közül ugye Wheldon meghalt, rajta kívül pedig még 3 versenyző került kórházba, közülük egyet el is engedtek a kivizsgálás után, a másik kettőt pedig benntartották éjszakára.

na még ez a szerencsés része, hogy csak 3-an kerültek korházba, és akkor ezekszerint egyikük sem súlyos.

Egyébként hány kör lett volna még hátra?

Link to comment
Share on other sites

hunocsi

Egyébként hány kör lett volna még hátra?

189

Link to comment
Share on other sites

jardo

Amennyire nekem eddig lejött, Krok nem annyira van otthon az autóversenyzés világában, úgyhogy kiegészítésként csak annyit tennék hozzá ahhoz a 189 körhöz, hogy a Las Vegas Motor Speedway hossza nagyjából 2,41 km. :)

Link to comment
Share on other sites

Lord_KROK

Amennyire nekem eddig lejött, Krok nem annyira van otthon az autóversenyzés világában

Így ahogy mondod. :)

Ezért köszönöm a kiegészítést. (közel 500KM-nyit köröznek? Úristen! )

Link to comment
Share on other sites

jardo

(közel 500KM-nyit köröznek? Úristen! )

Ezért mondom én mindig, hogy közel sem olyan egyszerû sport az Indy vagy a NASCAR, mint elsõre tûnik. Egyáltalán nem arról van szó, hogy ész nélkül mennek körbe-körbe. Egy F1-es futam versenytávja mindig 300 km környékén van, ehhez képest egy 200, 300 vagy 500 mérföldes futam sokkal nagyobb versenytávot jelent. Oké, hogy nincsenek akkora erõhatások, meg "egyszerûbbek" is a pályák, de attól még sokkal tovább kell koncentrálni. Egy Forma 1-es futam átlagosan 1,5-2 óra hosszú, ehhez képest a NASCAR versenyek 3-4 órásak. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy folyamatosan nagy sebességgel haladnak, nincsenek hosszú egyenesek, ahol pihenhetnének a versenyzõk, sûrû és szoros a mezõny, végig koncentrálni kell, mert egyrészt pillanatok alatt nagyon sok helyet lehet veszíteni, másrészt meg egymástól pár centire mennek az autók, úgyhogy a legkisebb hiba is nagyon sokba kerülhet, mert könyörtelenül ott van a betonfal néhány méterre.

Csak mi felsõbbrendû európaiak szeretünk mindent szarnak, gagyinak és kommersznek nevezni, ami amerikai. Mert ez menõ. Pedig ha valamiben, hát akkor a sport tekintetében, az ahhoz való hozzáállásban, szóval ennek az egésznek a kultúrájában bõven lenne mit tanulnunk az amerikaiaktól. Csak hát ugye mi európaiak ezt sem szeretjük hangoztatni...

Link to comment
Share on other sites

hunocsi

Mellesleg meg egyre több rendes (nem ovál) pályán mennek mindkét sorozatban, és most a haláleset kapcsán többen is írták jelenlegi és korábbi versenyzõk, hogy az Indyben el kéne hagyni az oválpályákat a hasonló veszélyhelyzetek miatt. Gondolom Indianapolist ettõl még mindenki megtartaná, de a többit már nem támogatnák annyira. Mondjuk azért ez meg kicsit túlzás, balszerencsés esetek mindig történhetnek, kanyargós pályán is. Nehéz kérdés, na.

Link to comment
Share on other sites

jardo

Hát igen, nyilván nem egyszerû a helyzet, egyrészt mert az amerikai szériákban viszonylag idegen dolognak számít az európai típusú épített pálya (õk ezt road course-nak hívják), akkor már inkább a városi pályákat részesítik elõnyben az ovál mellett. Az IndyCar idei szezonjában pl. összesen 6 utcai pályán, 6 oválpályán és 4 épített pályán versenyeztek, szóval azt azért nem lehetne mondani, hogy többségben lennének a bûnbaknak kikiáltott oválpályák. Plusz ehhez hozzátenném még azt, hogy az oválok közül is azok az igazán veszélyesek, amelyek nagy tempójúak (bizony nem mindegyik ilyen), mert azokon ugye nagyon fel tudnak gyorsulni az autók, egyrészt nagyobb a végsebesség, másrészt nagyobb az átlagsebesség is. Mellesleg Indy vagy éppen Daytona olyan klasszikusok, amik nem hiszem, hogy valaha is kikerülnének azokból a versenynaptárakból, amelyekben szerepelnek. (Ami a NASCAR-t illeti egyébként, a Truck Seriesben 0, a Nationwide Seriesben 3 - Road America, Watkins Glen és a Gilles Villeneuve Circuit -, a Sprint Cupban pedig 2 - Watkins Glen és az Infineon Raceway - szerepel road course-ként.)

Én is inkább a balszerencse számlájára írom a dolgot, azzal kiegészítve, hogy ha már mindenképpen akarnak oválpályát, akkor válasszanak másikat. LV 2,4 km hosszú és erre jutott összesen 34 autó, ami statisztikailag azt jelenti, hogy 70 méterenként autó van a pályán. Na most azt a 70 métert képzeljük el 300 feletti tempónál...

Link to comment
Share on other sites

Zoleee_The_Fanatic

Hihetetlen, ami történt szegény Wheldonnal, nem hiszem el! :( :( :( Nekem ez körülbelül olyan, mintha a Forma-1-ben halt volna meg valaki... Ugyanis ő még egy számomra ismert pilóta volt /természetesen akkor is szörnyű lenne a tragédia, ha egy noname versenyzővel történt volna/, láttam versenyezni, amikor még mentek annak idején az Eurosporton az Indycar-közvetítések.

Kár, hogy már nem követik itthon sehol a szériát, pedig nagyon imádtam. Akkor is, mikor ketté volt szakadva a sorozat IRL-lé és ChampCar-rá. Én is azok közé tartozok, akik azt mondják, hogy NEM unalmas! Elég laikus, aki azt gondolja, hogy az egész kimerül abban, hogy körözgetnek körbe-körbe, és azzal ki is fogyott az egészből a kihívás... Egy "kicsit" szerintem tényleg oda kell tennie magát minden pilótának, hogy egymás seggében, hegyén-hátán 350-60-70-nel tépve, pár centire egymástól vigyázzon magára... Na meg ugye ne maradjon le, mert akkor elmennek mellette. De lemaradni sem olyan egyszerű, legalábbis törés nélkül, mert ha pl. hirtelen lelassul valaki akármi miatt, akkor a mögötte jövők egyáltalán nem biztos, hogy képesek őt kikerülni, és akkor jön a baleset.

Szerencsétlen Wheldon halála is főleg emiatt történt: sok autó egymás hegyén-hátán, csordában, az egész csapat full gázon, pár centire egymástól és persze pl. a Forma-1-ben vagy európai sorozatokban szokásos bukótér helyett betonfal...

Olvastam néhol olyan felvetéseket, hogy esetleg az Indy-autók nem olyan biztonságosak és hogy pl. a Forma-1-esek ilyen szempontból jobban ott vannak. De erre írta egy srác az NSO-n a halálhírt közlő cikkhez, hogy igenis biztonságosak az Indy-autók, és hogy hasonló szituációban /full gáz, nagy tömegben való autózás pár centire egymástól, közeli betonfal/ egy F1-essel is ugyanez történt volna... És hát az az igazság, hogy ezt simán el is tudom hinni.

Az pedig, hogy túl sokan voltak a pályán, nem biztos, hogy szerepet játszott Dan halálában, mert ha, tegyük fel, mondjuk csak 25-30 autó van a pályán, ez a szituáció akkor is fenn állt volna.

Az amerikás témához hozzászólva pedig: ebben egyetértek. Sajnos az európaiak tényleg így állnak sok amcsi sporthoz vagy egyéb ottani dologhoz, ahogy írtad. De én személy szerint nem, imádom az Indycart /kicsit a Nascart is, bár azt valamivel unalmasabbnak találom, mint az "amerikai Forma-1"-et/, és pár éve megkedveltem az NFL-t is /nézem is néha a SportTV-n a közvetítéseket vasárnap este/.

Azonban ha belegondolunk, az amerikaiak szemszögéből nézve viszont az európai dolgok lehetnek furák. Tehát ebből a szempontból figyelve az ő hozzáállásuk se túl jó. Pláne ha még azt is idevesszük, hogy sokak szerint vérittas az amerikai nép, ki vannak éhezve a show-ra, és ha pl. ilyen durva baleseteket látnak a Nascarban vagy Indycarban, akkor arra szépen elélveznek. Ezt nézve azért az amcsik hozzáállásáról nem jó nagyon példát venni szerintem. Lehet, hogy az amerikaiak élvezik, ha ilyen balesetek vannak, és lehet izgulni utána, hogy meghalt-e valaki, de én valahogy nem évezem...

Szóval a sportjaikat igenis lehet szeretni, de a hozzáállásuk, a mentalitásuk nem sokkal különb szerintem!

Link to comment
Share on other sites

jardo

Azonban ha belegondolunk, az amerikaiak szemszögébõl nézve viszont az európai dolgok lehetnek furák. Tehát ebbõl a szempontból figyelve az õ hozzáállásuk se túl jó. Pláne ha még azt is idevesszük, hogy sokak szerint vérittas az amerikai nép, ki vannak éhezve a show-ra, és ha pl. ilyen durva baleseteket látnak a Nascarban vagy Indycarban, akkor arra szépen elélveznek. Ezt nézve azért az amcsik hozzáállásáról nem jó nagyon példát venni szerintem. Lehet, hogy az amerikaiak élvezik, ha ilyen balesetek vannak, és lehet izgulni utána, hogy meghalt-e valaki, de én valahogy nem évezem...

Szóval a sportjaikat igenis lehet szeretni, de a hozzáállásuk, a mentalitásuk nem sokkal különb szerintem!

Itt fõként arra gondoltam, hogy pl. ha nézel bármilyen amerikai sportot, legyen az kosárlabda, jégkorong, baseball, amerikai foci, NASCAR vagy bármi, a stadionok mindig tömve vannak. És nem 20-30.000-es arénákról beszélünk, hanem 50-70-100.000-es stadionokról. Sõt, egyes oválpályák befogadóképessége bõven meghaladja a 100-150.000-et is. És ezek minden egyes alkalommal tele vannak. Másrészt nincs az a huliganizmus, ami Európára annyira jellemzõ, a stadionban együtt ülnek és szurkolnak még az õsi rivális csapatok szimpatizánsai is! Nem verekednek össze, nem bontják szét a stadiont - szurkolnak. Vagy pl. nézzük meg a középiskolai és egyetemi/fõiskolai sportképzést. Külön bajnokságok vannak már ezen a szinten is, méghozzá nem is akármilyen népszerûséggel, szinte helyi hõsöknek számítanak ezek a sportolók. Lényegében ez az alapja a profi sportoknak is náluk. Ehhez képest kis hazánkban az iskolai sport kimerül a heti két testnevelésórában, amit általában egy öreg és/vagy kövér és/vagy alkoholista tanár tanít... Aztán érdemes megnézni, hogy a közvetítések is mennyivel elõrébb járnak, mint Európában. Interaktív közvetítések, igazi szakértõk tömkelege, a NASCAR-ban pl. élõben is bele lehet hallgatni a rádiókommunikációba (ehhez képest kicsit vicces, amikor az F1-ben egy körökkel korábbi üzenetet játszanak be, ami jó eséllyel addigra már el is veszítette az információtartalmát). Vagy pl. a versenysorozataikban a fedélzeti kamerák nem statikusak, hanem lehet õket forgatni, ami kiélezett szituációkban sokkal élvezetesebbé teszi az adott kameraképet.

Lehetne még sorolni, de szerintem ebbõl is kitûnik, hogy mire gondoltam, amikor azt írtam, hogy sok szempontból lehetne példát venni sport tekintetében az amerikaiakról. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
HD2

Már vagy másfél órája non-stop ezeket nézem, le kéne állnom. :D

uvBBDe-SnSg

Link to comment
Share on other sites

HD2

Egy F1-es futam versenytávja mindig 300 km környékén van, ehhez képest egy 200, 300 vagy 500 mérföldes futam sokkal nagyobb versenytávot jelent. Oké, hogy nincsenek akkora erõhatások, meg "egyszerûbbek" is a pályák, de attól még sokkal tovább kell koncentrálni. Egy Forma 1-es futam átlagosan 1,5-2 óra hosszú, ehhez képest a NASCAR versenyek 3-4 órásak. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy folyamatosan nagy sebességgel haladnak, nincsenek hosszú egyenesek, ahol pihenhetnének a versenyzõk, sûrû és szoros a mezõny, végig koncentrálni kell, mert egyrészt pillanatok alatt nagyon sok helyet lehet veszíteni, másrészt meg egymástól pár centire mennek az autók, úgyhogy a legkisebb hiba is nagyon sokba kerülhet, mert könyörtelenül ott van a betonfal néhány méterre.

Csak mi felsõbbrendû európaiak szeretünk mindent szarnak, gagyinak és kommersznek nevezni, ami amerikai. Mert ez menõ. Pedig ha valamiben, hát akkor a sport tekintetében, az ahhoz való hozzáállásban, szóval ennek az egésznek a kultúrájában bõven lenne mit tanulnunk az amerikaiaktól. Csak hát ugye mi európaiak ezt sem szeretjük hangoztatni...

Azért a legnehezebb verseny díját mégis egy európai sorozat nyeri, méghozzá a 24 órás Le Mans-i futam. Az LMP1 kategóriájú kocsik 650 lóerõsek is lehetnek 900kilóval, 2007-ben pl az AUDI R10-es elérte a 354km/h-t. Volt olyan, aki egyedül akarta végigülni mind a 24 órát, hogy idõt spóroljon, de ezt késõbb betiltották. 4 órás bontásokban, egy sofõr legfeljebb 14 órát ülhet a volán mögött. Egy futam alatt akár 5400 km-t is megtesznek, ami egyenlõ ~390 körrel. :)

Igazából mindegyik autósport nehéz a maga nemében, valamelyik az idõtartama és sebessége miatt (pl. Indy), valamelyik a rövid ideig tartó masszív koncentrálás miatt. (pl. WRC, ~5 percnyi tömény határon autózás)

Nekem valahogy mindeig az jön le, hogy az amerikaiak leragadtak a bazinagy motoroknál, meg a nagy sebességnél. Ott van például a Drag, Nascar, Indy. Egyik sem a kanyarodásról híres. Ezzel szemben európa több "kis motoros" jármûvet használ, pl WTCC, WRC és lassan a V6-os F1 is ide jut (szerencsére azért nem turbós 4 hengeresek lettek), és mindegyik kanyarokkal teli pályákon. Ezt mutatja az is, hogy az említett európai versenyek között csak elvétve találni amerikai-t, (per pillanat csak Ken Block jut eszembe), pedig mindegyik VILÁGbajnokság.

Link to comment
Share on other sites

jardo

Nyilván sok szempontból Le Mans-al (meg akkor már ide sorolhatjuk az ILMC-t is, aminek a Le Mans-i 24 órás is része; sõt, beszélhetünk általánosságban a hosszútávú megbízhatósági versenyzésrõl) semmi nem veszi fel a versenyt. A technikai feltételek (komoly teljesítményû autók), a környezeti feltételek (naplemente, éjszaka, napfelkelte, lehûlõ levegõ és aszfalt, reggel pára, stb.), az emberi teljesítõképesség határainak feszegetése (székben, szekrényen vagy földön kuporogva alvó pilóták és szerelõk), a versenyfeltételek (hosszú pálya, lassabb autók kerülgetése/folyamatosan figyelni a gyorsabbakra -> folyamatos 100% koncentráció) együttesen sokkal keményebbek, mint bármelyik másik versenysorozatban.

Annyiból viszont mégsem keverném bele Le Manst a dologba, hogy egyrészt ez évente csak egyszer van (az ILMC többi futama pedig nem 24 órás), másrészt pedig itt kifejezetten arról szól a versenyzés, hogy ki tud megbízhatóbb ÉS gyorsabb kocsit építeni. Itt minden a konstruktõrökrõl és a csapatokról szól. Más sorozatokban szinte mindenhol a pilóták vannak a rivaldafényben, az egyéni eredmények számítanak leginkább és a konstruktõri címek csak másodlagosak. Itt meg pont fordítva van, a gép az elsõ, a pilóták pedig csak maximum vele egyenrangúak. Szóval igen, embert próbáló feladat Le Mans, talán jobban, mint bármi más, de ebbõl a szempontból nem lehet más versenysorozatokhoz mérni, mert itt nem azt ismerjük el elsõsorban, hogy mit teljesítettek a pilóták, hanem hogy mit teljesített az autó. (Na most ezt sikerült elég kacifántosan megfogalmaznom, meg nem is vagyok benne biztos, hogy világosan fejeztem ki magam, de remélem, érthetõ, hogy mire gondolok. :D)

Hozzáteszem egyébként, 2011-re elég komoly változtatásokat vezettek be, jócskán csökkentették az autók végsebességét (vagyis ez volt a cél, de ha jól rémlik, pár másodpercnél többet nem lassultak a Peugeot-k és az Audik), illetve kötelezõvé tették a P1 kategóriában a zárt monocoque cockpit használatát (azt pontosan nem tudom, milyen részletszabályokkal, mert csak az Audi épített ilyen autót, a Peugeot meg eleve azt használt, viszont a többi P1-es autó ugyanúgy maradt nyitott; lehet, hogy csak az újonnan épített kocsikra vonatkozik? :unsure:) - ami mellesleg megmentette Rockenfeller életét.

Az amerikai pilóták kapcsán pedig az a véleményem, hogy ez nem jelent az égvilágon semmit, van egy csomó ország, ahonnan nincs (és/vagy soha nem is volt, esetleg csak minimális számú) versenyzõ az F1-ben vagy más nemzetközi sorozatokban. Az meg végkép nem jelent semmit, hogy ezek világbajnokságok, mert alapvetõen mindegyik Európa-központú. (Az pedig megint más kérdés, hogy az utóbbi években egyre több sorozat nyit a kõgazdag arab és ázsiai helyszínek felé...)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...