Jump to content
Hartigan

Top 10 Kedvenc Film

Recommended Posts

getro2

hát a 70-es évek elvben sok mindenben jobb volt (több pucérkodás, több gore, több drog, több b-film), de valahogy ez a kicsit kimértebb, fekete fehér stílus jobban bejön. de azért persze fasza volt az is, hollywood pl azóta se gurított akkorát, és a jelek szerint nem is fog egy darabig még.

amúgy nézem ezeket a top250 listákat is, mik voltak itt régen baszki :D gondolkodom egy hasonlóban túlértékelt filmekbõl, bár kétséges, lenne e súlya egyáltalán a szavaimnak azok után amennyi mindent itt már lehúztam

Share this post


Link to post
Share on other sites
tenderlumpling

amúgy nézem ezeket a top250 listákat is, mik voltak itt régen baszki :D gondolkodom egy hasonlóban túlértékelt filmekbõl, bár kétséges, lenne e súlya egyáltalán a szavaimnak azok után amennyi mindent itt már lehúztam

Miért ne lenne, én is úgy jöttem ebbe a topicba (ill. a másikba), hogy megnéztem a 2001-et, és elmondtam, hogy mekkora fos.

Share this post


Link to post
Share on other sites
getro2

miért fos?

inkább nem olyat csináltam, hanem egy ilyet:

alulértékelt rendezõk

(a b-vonalas arcokat most kihagyom, egyrészt, mert nem ismerek túl sokat, másrészt, mert gondolom egy egész topicot lehetne megtölteni a nevükkel)

- takeshi kitano: kicsit meglep, mennyi fasza ázsiai rendezõt adott a világnak a 90-es évek, közülük is az egyik kiemelkedõbb versenyzõ kitano. oké, talán nem tudnék olyan filmet mondani tõle, amivel a legnagyobbak közé lõhetné magát, de amit láttam tõle, egytõl egyig remek volt, varázslatos karakterekkel és zenehasználattal. nagyon emberi, visszafogott a legtöbb munkája, nem hiszem hogy kultstátusznál tovább kerül valaha is, de azért én örülnék neki. érdemes látni: a scene at the sea, sonatine

- isao takahata: a legnyilvánvalóbb helyezett. miyazaki mellett nem lenne nehéz elhalványulni, de õ simán felér hozzá (és ezt úgy mondom, hogy a legújabb filmjét még nem láttam), ha nem fiataloknak készítene animéket, hanem eggyel nagyobb ligát célozna meg, ma már ozu mellett emlegetnék. érdemes látni: grave of the fireflies, gauche, only yesterday

- richard linklater: ez valamennyire sántít, mert azért elég elismert õ, de egy kicsit mégis zavar, hogy az érdekesebb munkáit szinte teljesen mellõzik, míg a jellemzõen újabbak már ott vannak az ilyen-olyan filmfesztiválokon, és azon se lepõdnék meg, ha a nem túl különleges school of rock lenne a legnépszerûbb filmje. érdemes látni: ok, felesleges sorolni, pláne itt; nekem talán a slacker jött be a legjobban

- rian johnson: tõle csak kettõt láttam mondjuk, és azok közül is csak az egyik tetszett igazán (brick), de az tényleg annyira oda van rakva, hogy nem értem, miért csak mostanában kezdték felfedezni. remélhetõleg néhány év múlva már nem kell ilyen listákra felpakolni.

- krzysztof kieslowski: na jó, itt lehet, hogy mellélövök, és igazából csak én nem vagyok figyelmes eléggé, de nem sok listán szoktam megtalálni a nevét, pedig konkrétan egy rossz filmet nem láttam a kb eddig látott 15-bõl, jó részüket pedig bármikor szívesen újranézném. konkrétan már a decalogue miatt a legnagyobbak mellett kéne emlegetni. érdemes látni: három szín trilógia, decalogue

- franco piavoli: szemben az armand assante-féle változattal (meg még ki tudja melyikkel) piavoli odüsszeusz feldolgozása szinte sehol se található meg, pedig az egyik kedvenc adaptációm a témában. úgy fogja meg az eredeti mû lényegét, hogy egyetlen szó se hangzik el benne és mellõzi az összes különleges effektust is. egyébként egy sor érdekes kísérleti film is fûzõdik a nevéhez, de persze azok is a feledés nem túl jótékony homályába estek.

- masaki kobayashi: egy újabb elég nyilvánvaló helyezett. az õ nevével azért már találkoztam pár helyen, de szinte mindig alulmarad kurosawával szemben, amikor simán párban vannak. persze nem sok értelme van ennyire különbözõ stílusú alkotókat egymáshoz mérni, de talán õt tartom a listán lévõk közül a legnagyobbnak, mázsás súlyú témákkal, eposzi hosszúságú történeteivel is biztos kézzel játszik. érdemes látni: human condition trilógia

michele soavi: azt mondtam, nem lesznek b-filmes rendezõk a listán, de itt most kivételt kell tennem, mert soavi egészen rendkívüli képességekkel rendelkezik. a dellamorte valószínûleg a legjobb olasz horror amit eddig láttam, és ha ez még nem is mond túl sokat, az már talán igen, hogy simán párba tenném a legtöbb filmmel az itt emlegetettek közül. ilyen az, ha az amerikai filmekre jellemzõ produkciós érték az olaszok kreativitásával találkozik.

abel ferrara: ok, õ nem is annyira profi, és egyáltalán nem eléggé visszafogott alkotó ahhoz, hogy népszerû legyen, az összes filmje tele van kendõzetlen gore-ral, szexszel, drogokkal, lecsúszott emberekkel, ilyesmivel, de emellett filozófiával és részvéttel is, még a gyengébb munkái is olyanok, hogy bõven kijár nekik a többszöri újranézés, nem volt szívem kihagyni. érdemes látni: .ms 45, the addiction

shion sono: õt gondolom errefelé felesleges emlegetni. szuggesztív képsorai, zenehasználata, a legszélsõségesebbekig elmenõen ábrázolt emberi kapcsolatai miatt szerintem a kevés igazán érdekes ázsiai rendezõje volt a kétezres éveknek, mégis csak eldugott filmes fórumokon találkozni a nevével. elég szégyen. érdemes látni: love exposure, cold fish

Share this post


Link to post
Share on other sites
tenderlumpling

miért fos?

inkább nem olyat csináltam, hanem egy ilyet:

alulértékelt rendezők

Azóta láttam moziban még egyszer, kicsit javult a véleményem, de alapvetően túl lassú.

A listához: többel egyetértek, de ezek nem annyira alulértékeltek, mint inkább alulreprezentáltak (Kieslowski egyik legjópofább filmjét, az Amator-t pl. sosem emlegetik).

Akkor esetleg hozzátehetnék párat:

Noah Baumbach - Eredetileg Wes Anderson sidekickjeként fedeztem fel, de a Squid and the Whale az egyik legjobb családi dráma (még ha felső-középosztálybeli first world problemes dolgok is benne vannak), a többi filmjét mondjuk leterheli egy kis hipszterkedés, de alapvetően ha megértjük, mit csinál, mindig hozza a szintet.

Rainer Werner Fassbinder - Nála az életsztorija és az életművének töménytelen nagysága az érdekes, nem feltétlenül az egyes művek (mindegyiket rettenet gyorsan pakolta össze, de ehhez képest simán lepippanthatja Hollywood és a mai indie scene).

Michael Haneke - Hűvös, elegáns rendező, és bár viszonylag ismert, de max. 1-2 filmjét szokták kiemelni, pedig 4-5 filmje alapján nem nagyon hibázik.

Roberto Benigni - Tolják tőle a Az élet szép-et, de más nem nagyon jutott ki Olaszországból, pedig a Tigre e la Neve igen jóféle, meg a Johnny Stecchinón és a Monstrón is sírva röhögtem (bár azért az olasztudás nem árt egy-két poénhoz).

Maurice Pialat - Valami nagyon megfoghatatlanul offbeat, nondrama, fuckthisshit rendező, akinél valószínűleg az is film lenne, ha egy random konyhába beállítana a sarokba egy kamerát, és felvenne másfél óra kajálást, veszekedést, meg mosogatást. És pont ez a módszere az, amivel az emberi őrületet és kegyetlenséget olyan természetességgel, semmiféle melodrámával tudja megmutatni, hogy a falat lehet tőle kaparni - Van Goghról készült filmjében pl. nincs se festés, se füllevágás, se semmi, vagy a zseniális debütálásában, a L'Enfance Nue-ben mennyire kirobbanás alatt tudja tartani az agressziót, hát gyézus.

Aki Kaurismäki és Mika Kaurismäki - Ők testvérek, de nem úgy, mint Coenék és Watchowskiék, külön-külön rendeznek filmeket. Bár utóbbi az ismertebb-elismertebb, előbbinél lehet találni igazi gyöngyszemeket (Le Havre).

Fatih Akin - Meg egyébként tényleg felsorolhatnék egy csomó olyan német rendezőt, akinek volt eddig vagy két-három filmje, amiből egy biztosan szar, de kettő biztosan zseniális, ő viszont úgy nőtte ki az országot, mint Hirschbiegel, vagy von Donnersmarck, vagy Petersen, hanem olyan echte multikulturell-Europäer módra.

Ken Annakin - Őt mostanában fedeztem fel, szakadok a filmjein, mennyire echte naiv retró komédiák a legmagasabb szintről.

Aztán mégis nagyon ismert, de feledésbe merülő rendezők, akiknek azért van egy életművük: Robert Altman, Max Ophüls, Peter Greenaway... áh. Sok van.

Szerk.: ami szégyenletes, hogy női rendezőket nem is emlegetünk, pedig azért néha elég fura dolgok történnek, mint Anjelica Huston rendezései (A Bastard Out of Carolina valami ritka gyomorforgató cucc), vagy persze Sophia Coppola (bár ő nem alulreprezentált)...

Share this post


Link to post
Share on other sites
getro2

ja, ez a megfogalmazás tényleg jobb. a nõk közül gondolkodtam chantal akerman-on, de neki pont a legjobbnak mondott filmje nem volt még meg (Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles , asszem valami 3 és fél órás doku részletességû dráma, ahol az alsó-középosztálybeli háziasszony semmi mást nem csinál, csak a napi rutinmunkát végzi... :DD), pedig valószínûleg itt lenne a helye. aztán kathryn bigelow régi filmjei se olyan felkapottak, bár õt azért erõsen kompenzálják a mostani dolgai, meg agnés varda lehet érdekes még, õt is csak egy-két specifikusabb oldalon látom... tényleg nagyon kevés a felkapott nõi rendezõ. kösz a kiegészítést, a lentiek közül hanekén gondolkodtam még, tõle volt kurva súlyos a 7th continent. benignitõl két dolgot láttam: az élet szépet még irodalomórán, rettenetesen gyûlöltem, és az egyik késõi jarmusch-film egyik szereplõjeként (ott is). lehet, a késõbbi dolgai jók, de azokat kizárólag akkor fogom pótolni, ha már meggyõzõdtem róla, hogy cameo szerepet se vállal :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
tenderlumpling

Tényleg, Catherine Breillat -_-

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joey

hát a 70-es évek elvben sok mindenben jobb volt (több pucérkodás, több gore, több drog, több b-film), de valahogy ez a kicsit kimértebb, fekete fehér stílus jobban bejön. de azért persze fasza volt az is, hollywood pl azóta se gurított akkorát, és a jelek szerint nem is fog egy darabig még.

amúgy nézem ezeket a top250 listákat is, mik voltak itt régen baszki :D gondolkodom egy hasonlóban túlértékelt filmekbõl, bár kétséges, lenne e súlya egyáltalán a szavaimnak azok után amennyi mindent itt már lehúztam

wat

Share this post


Link to post
Share on other sites
Honi

wat

hagyjad, csak a szokásos... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
getro2

hát én nem csaptam hozzá hollywoodhoz az ilyen alsóbb ligás dolgokat, mert nem tudom, azokat mennyire lehet odatenni, de akkor persze nyilván a nyolcvanas évek. a többit hagyjuk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joey

hát én nem csaptam hozzá hollywoodhoz az ilyen alsóbb ligás dolgokat, mert nem tudom, azokat mennyire lehet odatenni, de akkor persze nyilván a nyolcvanas évek. a többit hagyjuk

90s kult- és blockbuster korszak?

Share this post


Link to post
Share on other sites
tenderlumpling

90s kult- és blockbuster korszak?

Tulajdonképpen nincs olyan évtized, amiből ne tudnék legalább 5-10 jó filmet mondani, legfeljebb a mainstream blockbuster megy bele a földbe és tovább.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joey

Tulajdonképpen nincs olyan évtized, amibõl ne tudnék legalább 5-10 jó filmet mondani, legfeljebb a mainstream blockbuster megy bele a földbe és tovább.

És itt most getro pont a mainstreamre gondolt, a kilencvenes évek pedig adott ahhoz eleget. Az meg már más kérdés, hogy közben a horror és a b-filmes piac konkrétan kipusztult.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tenderlumpling

És itt most getro pont a mainstreamre gondolt, a kilencvenes évek pedig adott ahhoz eleget. Az meg már más kérdés, hogy közben a horror és a b-filmes piac konkrétan kipusztult.

A legszemléletesebb talán a Jurassic Park, ami 1993 és 2013 legjobb filmje is volt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
getro2

oké, végülis tényleg el lehet mondani a legtöbb évtizedrõl, hogy voltak nagyon fasza, meghatározó filmjei és rendezõi.

az viszont nekem rejtély, hogy miért haltak ki szinte teljesen a b-vonalas dolgok. de tényleg. a pénzen nem múlhatott, de akkor meg mi lehet? nem volt utánpótlás? "ciki" lett ilyesmiket csinálni, vagy mi?

Share this post


Link to post
Share on other sites
tenderlumpling

oké, végülis tényleg el lehet mondani a legtöbb évtizedrõl, hogy voltak nagyon fasza, meghatározó filmjei és rendezõi.

az viszont nekem rejtély, hogy miért haltak ki szinte teljesen a b-vonalas dolgok. de tényleg. a pénzen nem múlhatott, de akkor meg mi lehet? nem volt utánpótlás? "ciki" lett ilyesmiket csinálni, vagy mi?

Jöttek a hipszterek.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joey

oké, végülis tényleg el lehet mondani a legtöbb évtizedrõl, hogy voltak nagyon fasza, meghatározó filmjei és rendezõi.

az viszont nekem rejtély, hogy miért haltak ki szinte teljesen a b-vonalas dolgok. de tényleg. a pénzen nem múlhatott, de akkor meg mi lehet? nem volt utánpótlás? "ciki" lett ilyesmiket csinálni, vagy mi?

Pénz és megváltozott fogyasztói szokások. Az olasz filmipar abba döglött bele a nyolcvanas évek második felében, hogy nem versenyezhettek a b-filmek megnövekvõ költségeivel. A blockbuster korszakra meg a horror rég túl volt a csúcson és az emberek úgyis látványfilmekre mentek moziba, nem Phantasm+Just Before Dawn duplavetítésre egy lerobbant autósmoziba. A vhs meg akkoriban nem tudott eltartani ugyanekkora piacot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
moody

Ha lesz időtök, ha nem is top10, de egy top5 saját kedvenc toplistát írnátok? :) Hátha én is valami gyöngyszemre bukkanok amit nem láttam még. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
bcom
1 hour ago, moody said:

Ha lesz időtök, ha nem is top10, de egy top5 saját kedvenc toplistát írnátok? :) Hátha én is valami gyöngyszemre bukkanok amit nem láttam még. :)

Dead Man, Heat, Love Actually, Sose halunk meg, Fapad (nem film, de akkor is). Nem feltétlen top 5, de hirtelen ezek jutottak eszembe, mint nagy kedvencek. :D 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lord_KROK
6 hours ago, moody said:

Ha lesz időtök, ha nem is top10, de egy top5 saját kedvenc toplistát írnátok? :) Hátha én is valami gyöngyszemre bukkanok amit nem láttam még. :)

Sorozat is belefér, vagy csak film? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
moody
Just now, Lord_KROK said:

Sorozat is belefér, vagy csak film? 

Egyenlőre filmek érdekelnének :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
moody
28 minutes ago, moody said:

Ezek közül a Gravitációt és az Ébredéseket nem láttam. :)

szerk: ahogy elnézem, a kedvencek közt lehet mazsolázni :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
bcom
1 hour ago, moody said:

Ezek közül a Gravitációt és az Ébredéseket nem láttam. :)

A Gravitáció jó. Az Ébredések meg egyenesen fantasztikus.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
JoeJoeJoe
6 hours ago, moody said:

szerk: ahogy elnézem, a kedvencek közt lehet mazsolázni :D

Eszembe sem jutott, hogy át lehet jutni onnan a többi listámra. Viszont örülök, hogy te megtetted ezt az extra lépést :D . Mint ahogy annak is, ha találsz valami fogadra valót. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...